Sulje

Aamulehti lisää maksullisten juttujen osuutta ja vähentää juttujen jakamista sosiaalisessa mediassa

maksumallit

Aamulehti lisää maksullisten juttujen määrää verkossa syyskuun aikana.

Se siirtyy niin sanottuun hybridimaksumalliin, mikä tarkoittaa, että tiettyjä juttuja voi lukea jatkossakin vapaasti viisi kappaletta viikossa, kun taas toiset jutut ovat aina maksullisia.

Samanlaisen muutoksen ovat tehneet aiemmin esimerkiksi Savon Sanomat ja Keskisuomalainen sekä Helsingin Sanomat.

Vastaavan päätoimittajan Jouko Jokisen mukaan kokonaan maksullisiksi valitaan juttuja, joita ”ei voi sitaattiuutisella tyhjentää”. Juttujen tulee läpäistä kahden kysymyksen testi:

Mitä hyötyä lukijalle on jutusta? Entä maksaisitko itse siitä?

Kokonaan maksulliset jutut brändätään ja niiden markkinointiin panostetaan kaikissa kanavissa.

– Markkinoinnissa siirrämme painopistettä muutenkin tilauksen myynnistä sisällön ja palvelun myyntiin, Jokinen sanoo.

”Sisällöstä maksava digitaalinen asiakas on kuningas. Ilman häntä lehdistö ei pärjää.”

Hänen mukaansa huokoinen maksumuuri ja sosiaalinen media tuottivat huonosti maksavia asiakkaita.

Aamulehti on viime vuosina lisännyt näkymistään sosiaalisessa mediassa ja ollut erittäin aktiivinen etenkin Facebookissa. Myös sen verkkokävijöiden määrä on kasvanut viime vuosina. Viime viikkoina TNS Metrixin mukaan kävijöitä on ollut noin 450 000 viikossa.

Vastaavan päätoimittajan Jouko Jokisen mukaan jatkossa korostetaan maksavan asiakkaan saamaa palvelua ja sosiaalisen median jakoihin suhtaudutaan aiempaa kriittisemmin.

– Sisällöstä maksava digitaalinen asiakas on kuningas. Ilman häntä lehdistö ei pärjää.

Uusien tilaajien lisäksi Aamulehti houkuttelee uudistuksella paperilehden lukijoita rekisteröitymään digipalveluiden käyttäjiksi.

Lehden digituotteet sisältyvät kaikkiin tilausmalleihin. Silti yhä noin puolet printin tilaajista käyttää maksullisia digitaalisia palveluita, kuten mobiilisovellusta, hyvin satunnaisesti.

Kyseessä on Jokisen arvion mukaan noin 50 000 lukijan joukko, joka voitetaan digituotteiden pariin ”sielu kerrallaan”.

– Se on hirveän hyvä potentiaali. Heistä saadaan varmaan parin kolmen vuoden sisään suurin osa käyttämään digitaalisia tuotteita, Jokinen arvioi.

Aamulehdessä uskotaan, että lukijoiden siirtyminen mobiiliin jatkuu ja myös videoiden kulutus kasvaa. Elokuu oli ensimmäinen kuukausi, jona Aamulehden videoiden latausmäärä nousi yli miljoonan.

– Muutama vuosi sitten videoilla oli muutamia tuhansia katseluita. Kasvu on kyllä huimaa, Jokinen sanoo.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.

Kommentit