Sulje

Alma kasvoi viime vuonna – Iltalehden mediamyynti veti hyvin

talous

Printtilehtien levikin lasku sai sisältöliikevaihdon miinukselle.

Alma Media paransi liikevaihtoaan ja kannattavuuttaan viime vuonna.

Kertaluontoisilla erillä oikaistu liikevoitto kasvoi 50,4 prosenttia 35,2 miljoonaan euroon. Talentum-kaupan vaikutuksen huomioiden liikevaihto kasvoi 1,3 prosenttia.

Parasta tulosta syntyi digipuolella: verkon kauppapaikoissa Alma Markets -yksikössä sekä Iltalehden ja neljä verkkopalvelua sisältävässä Alma News & Life -yksikössä. Myös mediamyynti piristyi loppuvuodesta.

Uutismedian näkökulmasta kiinnostavaa on, että Iltalehden digitaalinen liiketoiminta kehittyi tilinpäätöstiedotteen mukaan vahvasti. Tulosta paransivat ohjelmallinen ostaminen, sisältömarkkinointi ja mobiilimainonta.

Alma News & Life -segmentin oikaistu liikevoitto parani viime vuonna 7,0 miljoonaan euroon digimyynnin kasvun ja Iltalehden säästöjen ansiosta. Oikaistu liikevoitto oli 15,1 prosenttia liikevaihdosta, ja myös liikevaihto kasvoi pääosin Rantapallo.fi:n oston vuoksi.

Segmentin mainosmyynti kasvoi yli viidenneksen lähes 23,6 miljoonaan euroon erityisesti verkon ja ohjelmallisen ostamisen vetämänä. Painetun Iltalehden mainosmyynti kasvoi viime vuonna 7,2 prosenttia. Vastaavasti painetun Iltalehden levikinlasku painoi segmentin sisältöliikevaihdon 12,9 prosenttia miinukselle.

Koko konsernin vertailukelpoinen sisältöliikevaihto laski 4,8 % printtilehtien levikinlaskun vuoksi.

Maakunta-, paikallis- ja kaupunkilehtiä kustantavan Alma Regionsin liikevaihto laski edelleen (-5 %), mutta lasku hidastui loppuvuodesta. Osan laskusta selittää Kainuun lehtien myyminen vuonna 2015.

Säästöjen ansiosta Regions-yksikön oikaistu liikevoitto kasvoi 1,4 prosenttia viime vuonna. Vaikka digimedian mainosmyynti kehittyi markkinaa paremmin, kasvu ei kompensoinut pudotusta printtipuolella. Mainosmyynnin liikevaihto laski sisältöliikevaihtoa enemmän.

Talous- ja ammattimediaa sekä kirjoja julkaisevan Alma Talentin liikevaihto laski 3,1 prosenttia, kun otetaan huomioon Talentumin osto ja Alma360-liiketoiminnan myyminen vuonna 2015. Laskua tuotti etenkin palveluliiketoiminta eli tapahtumat, koulutus ja tietopalvelut. Kannattavuus heikkeni: oikaistu liikevoitto oli 10,9 prosenttia liikevaihdosta, kun se edellisvuonna oli 13,6.

Verkkoliiketoiminnan osuus Alman liikevaihdosta oli viime vuonna jo 38 prosenttia. Verkko kattoi 7 prosenttia Alma Regionsin liikevaihdosta, 31 prosenttia Alma Talentin liikevaihdosta ja 43 prosenttia Alma News & Lifen liikevaihdosta. Alma Markets on kokonaisuudessaan verkkoliiketoimintaa.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.

Kommentit