Sulje

Alman paikallislehdille tiivis maksumuuri

Ensimmäinen suomalainen paikallislehti saa maksumuurin, kun Pyhäjokiseudun verkkopalvelu uudistuu touko-kesäkuun vaihteessa.

Alma Median kustantamien paikallislehtien Raahen Seudun ja Pyhäjokiseudun journalistinen verkkosisältö muuttuu maksulliseksi ennen juhannusta. Pyhäjokiseutu uudistuu jo touko-kesäkuun vaihteessa.

Maksumuurista tulee tiivis. Muut kuin digi- tai printtitilauksen tehneet asiakkaat näkevät jutuista vain otsikot ja vähän alkua – vaikka tekstiin linkattaisiin sosiaalisessa mediassa. Tilaajat saavat edelleen kaiken verkon sisällön ja näköislehden ilman lisämaksua.

Alma Median paikallislehtiryhmää vetävän markkinointijohtaja Lassi Välimäen mielestä ”totaalinen maksumuuri” sopii hyvin paikallislehdille.

Meillä on aika uniikkia sisältöä. Jos olet kiinnostunut paikallisista asioista, ei ole paljon vaihtoehtoja, Välimäki sanoo.

Maksumalli levinnee myöhemmin Alman 17:ään paikallislehden verkkopalveluun.

– Riskit ovat hyvin pienet, Välimäki sanoo.

Konsernin paikallislehtiryhmässä verkon osuus mainonnan potista on kaksi prosenttia. Välimäki uskoo, että sisältömyynti tulee kompensoimaan mahdollisen menetyksen verkon ilmoitusmyynnissä. Päätavoite on kuitenkin hidastaa paperilehden levikinlaskua.

 

Malli haettiin Norjasta

Ennen maksumuuripäätöstä ryhmä almalaisia matkusti kahdeksi päiväksi tutustumaan etelänorjalaiseen paikallislehti Hallingdøleniin, joka teki digitaalisesta sisällöstään maksullisen paketin viime vuoden alussa.

Ratkaisun jälkeen Hallingdølenin printtilevikki ja verkon mediamyynti kasvoivat, vaikka verkon kävijämäärä laski hieman. Myös toimitus vaikutti tyytyväiseltä: enää ei tarvinnut käydä jatkuvaa rajanvetoa printin ja digin sisältöjen välillä.

– Olimme ajaneet 15 minuuttia pois päin, kun sanoin esimiehelleni, että me kokeilemme tätä, Välimäki muistelee.

Hän kyseenalaistaa yleisen käsityksen, että uutisten jakaminen ilmaiseksi verkossa on ollut iso virhe lehdille.

Raahen Seudun viikoittainen verkkokävijämäärä on isompi kuin paperilehden levikki. Jos nyt saamme heidät maksaviksi asiakkaiksi, oliko se virhe?

 

Paikallislehtien pioneereja

Sekä Raahen Seutu että Pyhäjokiseutu perustivat verkkosivut 1990-luvun lopussa paikallislehtien etujoukossa. Jos aikataulut pitävät, Pyhäjokiseudusta tulee ensimmäinen suomalainen paikallislehti, joka pystyttää maksumuurin. Myös KSF Median paikallislehdet valmistelevat omaa malliaan.

Raahen Seudulla on yli 10 000 eri viikkokävijää, ja määrä on kasvanut voimakkaasti viime vuosina. Myös Pyhäjokiseutu teki huhtikuussa ennätyksensä lähes 6 000 viikkokävijällä.

 Ihmisten mediankäyttötottumukset ovat muuttuneet tälläkin alueella, tulkitsee viisipäiväisen Raahen Seudun ja kerran viikossa ilmestyvän kaupunkilehti Raahelaisen päätoimittaja Sanna Keskinen.

Verkon sisältö monipuolistuu molemmissa lehdissä. Toimittajia on koulutettu tekemään videoita, jotka vetävät jo hyvin klikkejä. Ilmaiseksi lehdet jakavat myös lukijoiden ja yhteistyökumppaneiden tuottamaa materiaalia sekä paikallisen tapahtumakalenterin.

Jatkuvaan julkaisemiseen siirtyminen on iso muutos etenkin kaksipäiväiselle Pyhäjokiseudulle. Päätoimittaja Sirpa Kortetin mukaan neljän hengen toimitus on sitoutunut julkaisemaan joka päivä viisi juttua aamu kuuden ja iltakahdeksan välissä. Printtiin uutisaiheita jatketaan.

 Verkon tekeminen muuttuu tosi paljon, Kortet sanoo.

On elinehto, että teemme verkkoa kaikki. Tätä ei voi kaataa vain yhden harteille.

Molempien päätoimittajien mukaan maksumalli on otettu toimituksessa hyvin vastaan, vaikka työmäärä kasvaa.

– Ajatus, että toimituksen työtä ei enää jaeta ilmaiseksi, on kaikkia miellyttävä asia, Sanna Keskinen sanoo.

 

 

Raahen Seudun ja Pyhäjokiseudun verkon tilausmallit

  • Printin tilaaja saa verkon sisällöt ja näköislehden ilman lisämaksua
  • Lehdet myyvät myös pelkkiä digitilauksia. Vaihtoehtoina on lukuisia erikestoisia määräaikaisia tilauksia ja kestotilaus.
  • Raahen Seudun kuukauden verkkotilaus maksaa aluksi 7,50 euroa ja normaalisti 10 euroa. Verkon kestotilaus maksaa 89 euroa vuodessa.
  • Pyhäjokiseudun kuukauden verkkotilaus maksaa 6 euroa ja verkon kestotilaus 59 euroa vuodessa.
  • Molempien lehtien vuoden digitilauksen hinta on noin 60 prosenttia printin ja digin yhdistelmätilauksen hinnasta.

 

Kommentit

[…] Lehdistö -lehti uutisoi, että Pyhäjokiseudun verkkopalvelu on ensimmäisenä suomalaisena paikallislehtenä […]

Tarvitseeko paikallislehti some-näkyvyyttä? » Viestintätoimisto Luotsi ohjaa yrityksesi turvallisesti ohi viestinnän karikoiden

[…] Lehdistö -lehti uutisoi, että Pyhäjokiseudun verkkopalvelu on ensimmäisenä suomalaisena paikallislehtenä […]

Tarvitseeko paikallislehti some-näkyvyyttä? | Lööppitohtori