Tilaa Uutiskirje!

ALV:ssa kyse muustakin kuin rahasta

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

Näkökulmat

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja|Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

Uusi hallitus näyttää talouden puristuksessa unohtaneen viestintäpoliittisen keskustelun, vaikka se ALV-kaavailuillaan on iskemässä juuri viestintäpolitiikan ytimeen. Sillä, että tilattavat sanomalehdet eivät ole arvonlisäveron piirissä, on syvät juuret ja hyvät perustelut. Kansanvalta on suomalaisen yhteiskunnan kulmakiviä ja moniarvoinen, maan kattava lehdistö sen keskeinen vartija ja tulkki.

Vaikka historiaan ei haluaisi tuijottaa, tulevaisuuteen on viisasta katsoa. Viestintätoimiala on erittäin oikeutetusti huolissaan siitä, että nopeasti esiin vetäistyn ALV:n todellisia talousvaikutuksia ei ole tarpeeksi perusteellisesti selvitetty.

Saati että asiaa olisi tarkasteltu yhteiskunnallisesti sanomalehdistön sivistysroolin ja kansalaisaktiivisuuden näkökulmista. Lehtien kuten muunkin median toimintaa voidaan ja pitääkin kritisoida ja arvioida, mutta näissä asioissa lehtien ansioiden kieltäminen olisi lähinnä ylimielisyyttä. Hienojen Pisa-tulosten ja sanomalehtien lukemisen yhteys on todistettu kiistatta. Sama pätee korkeaan äänestysaktiivisuuteen.

Kun asioista tietää, osaa muodostaa mielipiteitä ja ottaa kantaa. Tähän selkeät ja taustoittavat sanomalehdet ovat mainio arjen pohjakoulu. Jokainen voi halutessaan temmeltää sosiaalisessa mediassa niin paljon kuin tahtoo. Kokonaista maailmankuvaa ja asioiden syy-seuraussuhteita Twitter-viesteistä ja Facebook-päivityksistä tuskin sentään kenellekään syntyy.

Kansanvalta ei sanomalehdissä ole juhlapuhetta vaan jokapäiväistä työtä. Ja mikä parasta, Suomessa sitä työtä tehdään koko maassa, lähellä paikallisia ihmisiä ja asiantuntemuksella heidän elämäänsä koskevissa kysymyksissä. Suomessa ihmiset haluavat tietää, ymmärtää ja lukea. Meille ei kaivata yhdysvaltalaislehtien kitumista seuraavan News­paper Death Watchin kaltaisia listauksia.

Hallituksen on nyt aika katsoa asioita pitemmälle ja laajemmin. Tämäkin yleinen taloustilanne ratkeaa, mutta lyhytnäköiset veroratkaisut voivat tehdä pysyvää hallaa koko lehtien toimialalle.

Sanomalehdet ovat paitsi tiedonvälittäjiä, myös merkittäviä paikallisia työnantajia ja identiteetin rakentajia. Lisäksi on harhaanjohtavaa puhua lehdistöstä ALV-vapaana toimijana. Sekä sanoma- että aikakauslehdet maksavat irtnumeromyynnistään ja ilmoitustuloistaan 23 prosenttia veroa.

Aikalisä ja kunnon selvitykset ovat vähintä, mitä hallitukselta nyt voidaan odottaa ja pitää vastuullisena toimintana.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast