Tilaa Uutiskirje!

Aamulehti kysyy yleisöltä tabloidista

Aamulehden tabloidirekka on järeä ilmestys, jonka sisältä löytyy 55 neliöinen olohuone.
Ajankohtaiset

Aamulehti ei tee tabloidiuudistustaan omin päin toimituksen kammareissa, vaan jyrää jättirekalla pirkanmaalaisten keskelle kysymään, mitä mieltä lukijat lehden aikeista ovat. Käytössä on myös VTT:n kehittämä Owela-verkkoyhteisö, jossa tabloidiraati miettii toimituksen sille esittämiä kysymyksiä.

Uudistukseen liittyvä kiertue lähti lokakuun kolmantena liikkeelle Tampereen yliopistolta. Seuraavat etapit olivat heti perään Vammalassa ja Tampereen keskustorilla. Rekka kiertää Aamulehden ilmestymisalueella kolme viikkoa.

Lehdessä olevat pitkät, sunnuntai-tyyppiset jutut olivat selvästi mieleen.

Koelehteä saa vain rekasta. Yliopiston viisituntisen pysähdyksen aikana lehteä kävi katsastamassa satoja opiskelijoita ja opettajia. Team Aamulehti kirjasi palautteet ylös, kuten on tarkoitus tehdä rekassa jatkossakin.

– Saimme paljon näkemyksiä koelehdestä. Jännää oli, että minkä olimme itse kokeneet keskeneräiseksi tai toimimattomaksi, sen vahvisti myös palaute, kertoo uudistusprojektin päällikkö Matti Posio.

Posio korostaa, että liikkeelle on lähdetty tietoisesti keskeneräisen lehden kanssa nimenomaan halusta oppia, mikä toimii.

Ensipalaute kiitteli kätevää kokoa. Posion mukaan koelehden näkeminen ilahdutti niitä, joita huolestutti, että pienentyvä koko kutistaisi myös sisällön.

– Lehdessä olevat pitkät, sunnuntai-tyyppiset jutut olivat selvästi mieleen.

Rekkakiertueen keskustelupalautteen ja jaossa olevien lomakkeiden lisäksi lukijoiden mielipiteitä kysytään myös Owela-verkkoyhteisössä. Verkkoraatiin haki noin 250 pirkanmaalaista ja mukaan otettiin sata.

Verkossa tekijät esittävät kysymyksiä tai esimerkiksi antavat vaihtoehtoja arvioitavaksi. Verkkoraati toimii kuukauden.

Posion mukaan kysyvä työtapa valittiin, koska tuleva uudistus on iso ja koskee myös sisältöä.

– Jotta lukijan kulma pysyisi kirkkaana, päädyimme useaan erilaiseen tapaan kysyä. Uudistuksessa meillä lehden tekijöillä ei ole vastauksia kaikkeen. Lukija on meitä parempi lukemisen asiantuntija.

Samalla kun reissun päällä ollaan, lehti selvittää myös, mikä pirkanmaalaisuudessa ja pirkanmaalaisessa identiteetissä on tärkeää.

Aamulehden sisällä muutosta käydään läpi tällä hetkellä tiistaisin isommalla porukalla. Silloin koolla on koko talo, koska uudistuksella on merkitystä lehden brändin, lukija- ja ilmoittajasuhteen kannalta. Posio kertoo, että ilmoittajat haluavat tietää jo nyt, millaisia ilmoituspaikkoja uudistuneessa lehdessä on.

Tabloidikokoinen Aamulehti tulee ulos huhtikuussa.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast