Tilaa Uutiskirje!

Facebook-liikenne laskee myös Suomessa – pöytäkoneilla

Ajankohtaiset

Yhdysvalloissa media-alaa puhuttanut ilmiö ei huoleta Suomessa: ”Olemme vähemmän riippuvaisia Facebookista kuin jenkkimedia”.

Yhdysvalloissa kävijävirta Facebookista uutismedian sivuille näyttää laskeneen dramaattisesti vuoden alusta.

Esimerkiksi Newsweekiä julkaisevan IBT Median kävijävirta on laskenut 47 prosenttia ja Washington Postin 25 prosenttia vuoden ensimmäisen ja toisen kvartaalin välillä, kertoo Fortune-lehti.

Facebook on ilmoittanut, että se aikoo korostaa yksityisten käyttäjien julkaisuja instituutioiden sijaan.

Selvitystä on jo kritisoitu siitä, että luvuissa on mukana vain desktop-käyttö eikä kasvavaa mobiilia.

Sama ilmiö näkyy joka tapauksessa Suomessa.

Tutkimusyhtiö ComScoren Suomen toimintojen vetäjä Juha Ourila tarkasteli Facebook-liikennettä uutissaiteille Suomen Lehdistön pyynnöstä.

Valtaosa Facebook-liikenteestä tulee siitä, että käyttäjät jakavat artikkeleita. Facebook saattaa kohdella heidän päivityksiään eri tavalla kuin median.

Hän vertaili viiden merkittävän uutissivuston toukokuun ja heinäkuun lukemia edellisvuoteen. Myös Ourila pääsi kiinni vain desktop-käyttöön. ComScoren raportoima liikenne on lisäksi vain Suomesta ja siitä on poistettu hakukoneiden ja bottien tuomat sivulataukset.

Näin mitaten pudotusta Facebook-liikenteessä oli suurimmillaan jopa yli 60 prosenttia. Kahdella sivustolla vaikutuksia ei näkynyt, tai se oli vähäinen. Ourila ei tahdo paljastaa, mistä palveluista on kyse.

Asiassa on kuitenkin ehkä vähemmän dramatiikkaa kuin alkuun kuulostaa.

Pelkän desktop-käytön mittaus edustaa entistä huonommin verkkoliikennettä. Pudotus voi kertoa myös verkkokäytön siirtymisestä mobiiliin, Ourila muistuttaa.

Iltalehdestä kerrotaan, että kokonaisuudessa liikenne Facebookista verkkopalveluun on ollut tämän vuoden ajan melko vakio.

Todella suosituissa postauksissa Facebookin ilmoittama reach-luku ei nouse niin korkealle kuin esimerkiksi vuosi sitten.

Kalevan digipäätoimittajan Niiles Nousuniemen mukaan Kaleva.fi:n Facebook-liikenne ei ole tänä vuonna kasvanut toisin kuin tähän saakka, mikä voi osittain johtua verkkojätin muuttuneesta algoritmistä.

– Sen olen huomannut, että todella suosituissa postauksissa Facebookin ilmoittama reach-luku ei nouse niin korkealle kuin esimerkiksi vuosi sitten, Nousuniemi sanoo.

Hs.fi-kehitystiimin esimies Kaisa Aalto kertoo, että Helsingin Sanomien verkossa näkyy vain pientä laskua FB-liikenteessä.

– Meillä valtaosa Facebook-liikenteestä tulee siitä, että käyttäjät jakavat artikkeleita. Facebook saattaa kohdella heidän päivityksiään eri tavalla kuin median, Aalto sanoo.

Jo pitkään suurin osa Hs.fi:n verkkoliikenteestä on tullut mobiilista. Facebookin kautta Hs.fi:hin tulee ylipäätään noin 10 prosenttia kävijöistä, Kaleva.fi:hin viikosta riippuen 15–20 prosenttia.

– Me olemme destinaatiosaitteja. Ilta-Sanomiin ja Hesariin tullaan 70-prosenttisesti suoraan. Me olemme paljon vähemmän riippuvaisia somesta kuin jenkkimedia, Aalto sanoo.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast