Tilaa Uutiskirje!

Floun kehittäjä: Beta-versio heti kuluttajien silmien eteen

Sanoman uusi mobiilipalvelu kokoaa useita mediabrändejä ja kiinnostaa suurkuluttajia.

Ajankohtaiset

Sanoma julkaisi maanantaina Flou-palvelun, jossa voi yhdellä kuukausimaksulla kuluttaa yli parinkymmenen mediabrändin sisältöjä.

Mobiilisovelluksen julkaisua edelsi viime kesänä alkanut beta-vaihe, jossa tuotteen vielä varsin raaka versio annettiin muutaman sadan testikäyttäjän käsiin. Tapa on tyypillinen Sanoma Labissa, vuosi sitten perustetussa innovaatioyksikössä.

– Aloimme heti oppia asiakkailta. Siinä säästi aikaa, vaivaa ja kehitysresursseja, Floun kehityksestä vastaava liiketoiminnan kehityspäällikkö Tuomas Pättö sanoo.

– En näe muuta keinoa nykyaikana palvelukehitykseen kuin tällainen, jossa osallistetaan asiakkaita.

Perinteisesti vaikkapa sanomalehden arvolupaus on ollut, että toimitus nostaa ne asiat, jotka pitää tietää. Tämän pitää toteutua myös aggregaattipalvelussa. Ettei tule olo, että missaan jotain, kun algoritmi filtteröi aiheita pois.

Kuluttajat kaatoivat ennakkokäsityksiä. Heidän näkemyksensä myös vahvisti ajatusta, että mukaan otetaan muitakin kuin Sanoman omia sanoma- ja aikakauslehtibrändejä.

Palvelussa on Long Playn sekä aikakauslehtikustantajien Fokus Median ja Pop Median sisältöjä. Tarjontaa saatetaan laajentaa muiden kustantajien tuotteilla. Tuotot jaetaan käytön mukaan.

– Tavoite on, että tästä syntyisi lehdille uusi jakelukanava, josta tulee yksi tulovirta muiden rinnalle.

Testivaiheessa yhdeksi potentiaaliseksi kohderyhmäksi paljastui median suurkuluttajat, jotka jo käyttävät aikaa eri lähteiden parissa.

Testaajien näkemys digitaalisten sisältöpalveluiden hinnoittelusta vaikutti myös 12,99 euron kuukausihintaan.

– Halusimme painaa hinnan alas, jotta palvelu olisi mahdollisimman monen saavutettavissa, Pättö sanoo.

Floussa käyttäjä valitsee kiinnostuksen kohteitaan ja peukuttaa juttuja sen mukaan, tahtooko hän nähdä vastaavia enemmän vai vähemmän. Personointia tukee myös algoritmi.

Flouta toimittaa lisäksi pieni sisältötiimi, joka nostaa päivän kiinnostavia aiheita personoidun sisältövirran rinnalle.

– Perinteisesti vaikkapa sanomalehden arvolupaus on ollut, että toimitus nostaa ne asiat, jotka pitää tietää. Tämän pitää toteutua myös aggregaattipalvelussa. Ettei tule olo, että missaan jotain, kun algoritmi filtteröi aiheita pois, Pättö sanoo.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast