Tilaa Uutiskirje!

Futuristeja mediataloihin

Näkökulmat

Kirjoittaja on Kaakon Viestinnän sisältöjohtaja. Hän osallistui Sanomalehtien Liiton järjestämälle opintomatkalle Yhdysvaltoihin tammikuussa.

Ei kahta sanaa – futuristi Amy Webb on vaikuttava persoona. Hänen meriittinsä, kirjallisuutensa ja referenssinsä ovat vaikuttavia.

Mutta Webb on vielä enemmän. The Future Today -instituutin perustaja tulee puhumaan suomalaiselle Yhdysvalloissa vierailevalle mediaryhmälle kotiläksyt tehneenä. Hän näyttää esimerkkejä suomalaisesta mediasta ja puhuu huhtikuun kuntavaaleista. Tämän kaiken tekee henkilö, jonka Forbes nimesi yhdeksi viidestä naisesta, jotka muuttavat maailmaa.

Webb puhuu tulevaisuudesta, kuten perustamansa instituutin nimi kertoo – hänelle huominen on tätä päivää. Hän kehottaa kiinnittämään huomiota trendeihin, jotka ovat harvoin trendikkäitä. Hän muistuttaa, että journalismia ja mediaa ei pidä sotkea aukottomasti toisiinsa. Hän muistuttaa Googlesta ja Facebookista, jotka ovat medioita, vaikkeivat ne tuotakaan journalismia.

Hän antaa työkaluja esimerkkien kautta trendien havainnoimiseen. Hänen mukaansa iPad ei ole ollut trendi. Se on pelkkä väline. Trendi sen suosion taustalla on liikkuvuus yhdistettynä käytettävyyteen.

Webb maalaa varsin synkän kuvan radion tulevaisuudesta. Hänen mukaansa radion suosio romahtaa, kun robottiautot yleistyvät. Kun älyauto ohjaa itseään, kyytiläinen voi lukea ja katsoa kuuntelemisen sijaan.

”Amy Webb kehottaa jokaista mediataloa miettimään Uberia. Mitä mediatalot voivat tuottaa autoihin, joita ei tarvitse ajaa?”

Webb kehottaa jokaista mediataloa miettimään Uberia. Mitä mediatalot voivat tuottaa autoihin, joita ei tarvitse ajaa?

Webb suoltaa lisää vinkkejä ja kysymyksiä mediataloille. Palkatkaa mediataloihin futuristeja; innovaatiotiimit eivät riitä. Kehittäkää kommentointia aidoksi keskusteluksi yleisön kanssa. Miettikää videosisältöjen mahdollisuuksia, kun robotit tuottavat videoita. Kun tietokoneet ovat pienimmillään ilmassa leijuvien pölyhiukkasten kokoisia, millaisia sisältöjä ne voivat tuottaa? Luokaa oma lisätyn todellisuuden strategianne.

Hetkinen, mikä ihmeen lisätty todellisuus? Webb muistuttaa, että lisätty todellisuus auttaa ihmisiä hahmottamaan tosiasioita, kun ne kerrotaan tarinoina, joissa voidaan käyttää erilaisia lisäelementtejä. Lisätty todellisuus ei siis ole tosiasioiden vääristelyä. Päinvastoin. Se antaa eväitä kertoa tosiasioita kiinnostavasti.

Webbin puolentoista tunnin setti antoi paljon ajatuksia. Olemmeko me mediassa sittenkin liikaa seurausten perässä juoksijoita, emmekä pääse muutospaineissa kiinni syihin? Mietimmekö liian pinnallisesti kuluttajien elämää? Kuljemmeko pari askelta perässä? Emmekö osaa katsoa Uberia ja muutakin automaatiota avoimesti mahdollisuutena?

Webbin puolitoistatuntinen vahvisti ainakin sitä, että suomalaisellakin medialla on vielä paljon mahdollisuuksia. Niihin tarttuminen vaatii kuitenkin, ettemme käytä liikaa energiaa vajoavien laivojen mastoissa kiipeilemiseen. Mieluummin kannattaa hypätä vierellä ajavaan, robotin ohjaamaan jollaan.

 

> Muut Sanomalehtien Liiton opintomatkalla syntyneet tekstit julkaistaan liiton sivuilla kevään aikana.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast