Sulje

Hakukonemainonta ja mainonta sosiaalisessa mediassa kovassa kasvussa alkuvuonna

mainonta

Mediamainonnan määrä laski tammi-maaliskuussa reilut kaksi prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan nähden, kertoo Kantar TNS.

Tosin jos lukuja täydennetään IAB Finlandin keräämällä tiedolla hakukone-, Facebook- ja Youtube-mainonnasta, kasvua tuli 3,3 prosenttia. Hakukonemainonta kasvoi neljänneksellä ja mainonta sosiaalisessa mediassa peräti 44 prosenttia alkuvuonna.

Uutismedialle vuoden ensimmäinen neljännes oli heikko.

Painettujen sanomalehtien mainonta väheni Kantar TNS:n mukaan 12 prosenttia ja kaupunkilehtien kymmenen prosenttia edellisvuoden alkuun verrattuna. Tämä siitäkin huolimatta, että kaupunkilehtien mainonta kasvoi tammikuussa kymmenen prosenttia edellisvuoden tammikuuhun nähden.

Laskulukuja selittänee ainakin osin se, että vuonna 2017 kuntavaalit osuivat huhtikuun alkuun.

Sen sijaan verkkomainonta, joka sisältää myös lehtien digitaaliset kanavat, kasvoi Kantar TNS:n lukujen mukaan alkuvuonna seitsemän prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Toimialoista mainonnan panostukset vähenivät telepalveluissa ja kosmetiikassa ja kasvoivat finanssi- ja rakennusalalla.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit