Tilaa Uutiskirje!

Haussa demokratian devaaja

Näkökulmat

Kirjoittaja on Suomen Lehdistön päätoimittaja.

Mediakonserni Schibstedillä on noin 1 800 hengen teknologiayksikkö. Tällä data-analyytikoiden ja sovelluskehittäjien armeijalla konserni aikoo kilpailla Googlen ja Facebookin kanssa.

Se herättää kysymyksiä. Kuten miten yhtiö on onnistunut rekrytoimaan sellaisen määrän osaajia?

Kun yhteiskunta digitalisoituu, ohjelmistokehityksen ammattilaisille eli devaajille on hurja kysyntä. Suomessa mediataloista kantautuu viestiä, ettei parhaita kykyjä ole helppo saada kustantajien leipiin.

Ongelmaan on esitetty muutamia ratkaisuja aiemmin Suomen Lehdistössä. Rekrytoidaan suhteilla tai suoraan koulusta – vaativissa hankkeissa kyllä kehittyy. Vedotaan median valtteihin: hurjiin kävijämääriin, nopeaan rytmiin ja siihen, että digipalvelut ovat strategioiden kärjessä.

”Kun Schibsted rekrytoi Ruotsissa, se muistaa kertoa, että yhtiöllä on rooli yhteiskunnassa.”

Lisätään yksi valtti listaan.

Haastattelin Schibstedin Ruotsin-toimintojen konsernijohtajaa Raoul Grünthalia Mediapäivässä.

Alun perin norjalainen Schibsted on globaali toimija, jonka tuotoista valtaosa tulee nykyään verkon markkinapaikkasivustoista. Kysyin, eikö välillä huvittaisi jättää kriiseilevä media-ala kokonaan.

Grünthalin mukaan suorastaan yksi syistä pysyä uutisbisneksessä on, ettei muuten saada nuoria lahjakkuuksia taloon. Heille raha ei merkitse kaikkea, vaan työn on oltava tärkeää. Heitä kiehtoo journalismi ja demokratia.

Niinpä kun Schibsted rekrytoi Ruotsissa, se muistaa kertoa, että yhtiöllä on rooli yhteiskunnassa.

Ajatusta tukee Taloudellisen tiedotustoimiston tutkimus keväältä: suomalaisten lukiolaisten ammatinvalinnassa painavat mielenkiintoisten tehtävien ja palkan ohella mahdollisuus tehdä jotakin tärkeää.

Totta puhuen kyllä Grünthal ymmärsi myös rekrytoinnin vaikeuden. Sen aiheuttavat vanhat rakenteet.

Jos yrityksessä ei ymmärretä teknologian merkitystä ja valta on myynnillä ja toimituksilla, eivät it-osaajat tahdo uutismediaan töihin.

Vaihtoehtona ovat tällöin esimerkiksi startupit, jotka nekin usein haluavat muuttaa maailmaa.

Osa lehdistä on tehnyt sitä jo 100 vuotta tai ylikin. Tärkein valtti kannattaa muistaa rekrytoinnissa.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast