Sulje

Hyvän tuloksen tehnyt HSS Media huolestui Ylen STT-asiakkuudesta

talous

Yhtiön liikevoitto kolminkertaistui 1,2 miljoonaan euroon. Toimitusjohtaja Svante Wahlbeckin mukaan paniikkitunnelmat ovat nyt takana.

HSS Median toimitusjohtaja Svante Wahlbeck näkee Ylen paluussa STT:n asiakkaaksi uhkakuvan lehdistölle. Hän on huolissaan tilanteesta, jossa Yle jakelee verkossa ilmaiseksi samoja STT-sisältöjä, jotka voivat sanomalehdillä olla maksumuurin takana.

– Jos toinen osapuoli antaa materiaalin ilmaiseksi ja toinen yrittää samassa verkkokanavassa saada siitä maksun, niin kyllä se vaikeuttaa maksun saamista, Wahlbeck sanoo.

Ylen paluu STT:n asiakkaaksi julkistettiin eilen. Ylen ja STT:n sopimus alkaa huhtikuun alussa ja on aluksi voimassa vain tämän vuoden loppuun asti. Yle tekee päätöksen jatkosta sen perusteella, tuoko STT-yhteistyö riittäviä säästöjä ja tehokkuutta. Sopimus kattaa myös ruotsinkielisen uutispalvelun.

Wahlbeck puolestaan haluaa nyt selvittää, mitä Ylen ja STT:n yhteistyö käytännössä tarkoittaa. HSS Median edustajat aikovat lähiaikoina tavata STT:n johtoa ja keskustella asiasta.

”Näemme, että maksuvalmiutta on myös nettipuolella, jos sisältö on riittävän hyvää.”

HSS Media on yksi STT:n omistajista. Wahlbeckin mukaan yhtiön on arvioitava uudelleen, paljonko se on valmis maksamaan STT:n tuottamasta materiaalista, jos sama sisältö leviää Ylen kautta ilmaiseksi.

Onko HSS Media jopa valmis lopettamaan oman STT-yhteistyönsä kokonaan?

– Tässä vaiheessa en menisi niin pitkälle, mutta kaikkia vaihtoehtoja mietitään tarkkaan, Wahlbeck kommentoi.

HSS Media kustantaa Pohjanmaalla ruotsinkielisiä sanomalehtiä Vasabladetia, Österbottens Tidningiä sekä Syd-Österbottenia.

HSS Media kertoi torstaina myös positiivisia uutisia, kun sen viime vuoden tilinpäätös julkaistiin. Yhtiön liikevoitto kolminkertaistui 1,2 miljoonaan euroon edellisvuoden 400 000 eurosta. Vielä vuonna 2014 yhtiö teki yli 700 000 euroa tappiota.

Voitot sijoitetaan Wahlbeckin mukaan tulevaisuuden rakentamiseen eli muun muassa uusiin digiliiketoimintoihin.

Wahlbeckin mukaan yhtiön kannattavuuden parantuminen johtuu ennen kaikkea onnistuneista kehitysprojekteista sekä kustannussäästöistä.

Vuonna 2015 HSS Media irtisanoi 24 työntekijää ja printtilevikkien pienentyessä myös paino- ja jakelukustannukset ovat laskeneet.

Esimerkiksi blogiverkosto Seven Days on Wahlbeckin mukaan onnistunut hyvin. Lähipäivinä HSS Media julkaisee uuden ruokaan keskittyvän Foodly-verkkosivuston.

– Se on yksi yritys tavoitella asiakkaita ja lukijoita myös Pohjanmaan rajojen ulkopuolelta, Wahlbeck sanoo.

”Nyt kun printtiliiketoiminta on saatu kannattavaksi, sitä ei kuitenkaan tarkoituksella kannata ajaa alas, vaan sen elinkaarta yritetään pidentää mahdollisimman pitkälle.”

HSS Media ryhtyi ensimmäisten suomalaismedioiden joukossa kokeilemaan robottijournalismia, kun se hankki ruotsalaiselta United Robotsilta urheilusta kirjoittavan Rosalinda-robotin. HSS Median tarkoitus on myös toimia Rosalindan jälleenmyyjänä Suomessa. Kauppoja ei ole vielä tullut, mutta Wahlbeckin mukaan alalla on kiinnostusta ottaa käyttöön uusia työkaluja.

Kaiken kaikkiaan Wahlbeck arvioi yhtiönsä tulevaisuuden näyttävän valoisalta. Esimerkiksi printtilehtien levikkilasku pieneni viime vuonna edelliseen vuoteen verrattuna. Kun paniikkitunnelmista on päästy eroon, digisiirtymää voi tehdä hallitummin.

HSS Media on myös palkannut neljä uutta toimittajaa ja lupaa panostaa entistä vahvemmin laatujournalismin tekemiseen.

– Näemme, että maksuvalmiutta on myös nettipuolella, jos sisältö on riittävän hyvää.

Wahlbeck arvioi, että ”muutaman vuoden päästä” yhtiön digitulot korvaavat täysin printtilehtien pudotuksesta aiheutuvat tulonmenetykset. Vielä tällä hetkellä paino- ja jakelukustannusten osuus yhtiön kaikista kuluista on noin 40 prosenttia.

Digisiirtymä ja printtikustannusten lasku tarkoittanee myös sitä, että tulevaisuudessa yhtiön liikevaihto putoaa mutta tulos paranee.

– Nyt kun printtiliiketoiminta on saatu kannattavaksi, sitä ei kuitenkaan tarkoituksella kannata ajaa alas, vaan sen elinkaarta yritetään pidentää mahdollisimman pitkälle.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.

Kommentit

Kuten artikkelissa sanotaan selvitämme, emme panikoi.
Emme tiedä vielä onko kyseessä täysin sama aineisto ja maksammeko siitä saman hinnan kuin YLE. Huhtikuussa olemme viisaampia.

Svante Wahlbeck

Svante panikoi ennen aikojaan. Vielä ei tiedetä mitä Yle ja STT yhteistyöllä tarkoitetaan. Yle noudattaa Satosen työryhmän ohjeita ja tulee miljoonalla eurolla STT:n asiakkaaksi kuten toivottiin. Eikö nyt mikään ole hyvä kaupalliselle medialle?

Mikko