Sulje

Iltalehti jättämässä STT:n – ”Hinnoittelumalli on ongelmallinen”

STT

Iltalehti on sanonut irti sopimuksensa STT:n uutispalvelusta huhtikuussa.

Tällä hetkellä lehdellä on menossa puolen vuoden irtisanomisaika STT:n uutisasiakkuudesta.

Iltalehden kustantajan Kari Kivelän mukaan lopullinen päätös irtautumisesta tehdään elo-syyskuussa.

Lähtö näyttää tällä hetkellä todennäköiseltä. Kivelän mukaan Iltalehti käyttää STT:tä koko ajan vähemmän, ja uutistoimiston rooli on hyvin täydentävä. Iltalehti ei ole Lehtikuvan sopimusasiakas, mutta se aikoo jatkossakin käyttää kuvapalveluja muuten.

Iltalehti on maksanut Kivelän mukaan STT:n irtisanotusta uutispalvelusta sekä erilaisista lisäpalveluista yhteensä noin puoli miljoonaa euroa vuodessa.

”Se on vähän sama kuin jos bensa-asemalla veloitetaan sen mukaan, minkä kokoinen auto, on eikä sen mukaan, paljonko bensaa tankkaa.”

– STT:n nykyinen hinnoittelumalli, jossa hinta on sidottu asiakkaan suuruuteen eikä palvelun käyttöön, on meille ongelmallinen. Se on vähän sama kuin jos bensa-asemalla veloitetaan sen mukaan, minkä kokoinen auto on, eikä sen mukaan, paljonko bensaa tankkaa.

Kivelän mukaan STT on pohtimassa hinnoitteluaan.

– Voi olla, että tähän löytyy ratkaisun avaimet STT:ltä, Kivelä sanoo.

STT:n toimitusjohtaja ja vastaava päätoimittaja Mika Pettersson kertoo, ettei kommentoi asiaa, sillä neuvottelut Iltalehden kanssa ovat kesken.

STT:n perusuutispalvelun käytön ovat tällä vuosikymmenellä lopettaneet sanomalehdistä Kauppalehti, Helsingin Sanomat, Kouvolan Sanomat, Kymen Sanomat, Etelä-Saimaa, Länsi-Savo ja Itä-Savo.

Sen sijaan STT:n vuonna 2006 jättänyt Yle palasi sen uutispalvelun asiakkaaksi huhtikuussa. Ylen ja STT:n sopimus on voimassa vuoden loppuun. Ylen mukaan STT:n uutispalvelun hinta on sille noin miljoona euroa vuodessa.

Juttua korjattu 1.6.2017 klo 10:57: Iltalehti ei maksa puolta miljoonaa pelkästään irtisanotusta STT:n uutispalvelusta vaan siitä ja muista palveluista yhteensä. Lisätty tieto, ettei Iltalehti ole Lehtikuvan sopimusasiakas.

Juttua korjattu 2.6.2017 klo 11:30: Jutussa mainitut sanomalehdet eivät ole ”irtaantuneet STT:n asiakkuudesta” vaan lopettaneet sen perusuutispalvelun käytön.  

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.

Kommentit