Tilaa Uutiskirje!

Innovaatiotuen jako alkaa kilpailulla

Ajankohtaiset

Median innovaatiotuen ensimmäiset 20 miljoonaa on tarkoitus saada jakoon ensi vuoden alussa. Loput 10 miljoonaa tulevat jakoon seuraavan hallituskauden aikana.

Tuen ehtoja ja jakomenettelyä on valmisteltu liikenne- ja viestintäministeriössä. Hakuprosessi alkaa kaikille avoimella innovaatiokilpailulla, jonka ministeriö panee liikkeelle lähiaikoina. Tarkempaa aikaa ei toistaiseksi ole kerrottu.

Tuen jakamiseen käytetään Tekesin valmiita mekanismeja. Tekesin lisäksi mukana on liikenne- ja viestintäministeriön muodostama ohjausryhmä.

Tarkoitus on, että tuen avulla etsitään nimenomaan uutta digitaalista liiketoimintaa.

– Tarkoitus on, että tuen avulla etsitään nimenomaan uutta digitaalista liiketoimintaa, sanoi opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru innovaatiotuesta järjestetyssä sidosryhmätilaisuudessa.

Kiurun mukaan tuki on avoin kaikille medioille, mutta printtitoimijat ovat etusijalla. Rahaa annetaan innovatiivisiin hankkeisiin, joiden tavoite on kehittää digitaalisia tuotteita, palveluita tai ratkaisuja.

Tuotteiden ja palveluiden pitää olla hyödyllisiä suomalaisille veronmaksajille ja toimia erilaisilla päätelaitteilla. Yle ei voi tukea hakea.

Ministeri Kiuru kannusti mediayhtiöitä verkostoitumaan ja etsimään kumppanuuksia alan sisältä ja ulkopuolelta.

– On hyvä, että media-alaa kannustetaan laaja-alaiseen yhteistyöhön uusien liiketoimintaratkaisujen löytämiseksi. Sanomalehtialalla on jo olemassa isoja yhteishankkeita, joihin tuki sopii, sanoo Sanomalehtien Liiton liittojohtaja Jukka Holmberg.

Holmbergin mukaan Kiurun käynnistämä lehtiasiain neuvottelukunta haki keinoja suomalaisten mediasisältöjen turvaamiseksi.

– Jos kotimaisen median toimintaedellytykset menevät, ei suomenkielisiä sisältöjä tarjoa kukaan. Ulkomaiset toimijat hakevat täältä ennen muuta mainosrahaa, Holmberg sanoo.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast