Tilaa Uutiskirje!

Journalismi tarvitsee oman iTunesinsa

Hollantilainen startup sai maansa suurimmat sanoma- ja aikakauslehdet samaan palveluun ja yhteisen maksumallin taakse.

Postinen-nipun jakopäivät ovat lokakuun alusta maanantai ja keskiviikko. Kuva: Reima Kangas||Marten Blankesteijn. Kuva: Onno Feringa
Ajankohtaiset

Mitä jos kaikkien Suomen sanomalehtien juttuja voisi lukea yhdestä käyttöliittymästä ja maksaa voisi yhdellä klikkauksella?

Hollannissa tällainen malli on pian käytössä. Startup-yritys Blendle on saanut asiakkaakseen maan suurimmat sanoma- ja aikakauslehdet.

Beta-versiota testaa parhaillaan pari tuhatta käyttäjää, ja huhtikuussa avattava palvelu on herättänyt kiinnostusta kotimaassaan.

Perustajien väite on, että Blendle saa sellaiset ihmiset maksamaan journalismista, jotka eivät ole koskaan aiemmin tehneet niin. Esimerkiksi nuoret.

Perustajat kutsuvat Blendleä ”journalismin iTunesiksi”. Sekin myy yhdestä palvelusta eri yritysten tuotteita, juttu kerrallaan.

Käyttäjä näkee palvelun etusivulla valikoiman ystäviensä suosittelemia ja paljon luettuja artikkeleita, ja lehtien näköisversioita voi selata ilmaiseksi. Kun jutun avaa, virtuaalilompakosta lähtee maksu – yleensä 10–25 senttiä.

Jos teksti ei miellytä, rahat saa takaisin.

Miksi tällaisen palvelun pitäisi kiinnostaa sanomalehtikustantajia?

Perustajien väite on, että Blendle saa sellaiset ihmiset maksamaan journalismista, jotka eivät ole siitä koskaan aiemmin maksaneet. Esimerkiksi nuoret.

Toinen yrityksen perustajista, Marten Blankesteijn, jakaa potentiaaliset lehtien lukijat kolmeen ryhmään. Ensin on tiettyä brändiä fanittavat käyttäjät, jotka yleensä tilaavat lehden. Toinen jo hyvin palveltu ryhmä ovat satunnaiset irtonumero-ostajat.

Ainoa asia, josta ihmiset valittavat on se, että he kuluttavat rahansa niin nopeasti.

– Sitten on joukko, joka haluaa lukea vain parhaat artikkelit välittämättä, mistä lehdistä ne ovat. Uskomme, että on suuri joukko diginatiiveja, jotka kuluttaisivat rahaa journalismiin, jos heillä vain olisi tällainen mahdollisuus, Blankesteijn kertoo Suomen Lehdistölle.

Malli ei tietenkään toimi, jos lehdet jakavat juttunsa ilmaiseksi omissa palveluissaan tai sosiaalisessa mediassa.

Palvelu tuo perustajiensa mukaan lehdille lisätuloa hiteistä, mutta se hyödyntää myös pitkän hännän: pieniä yleisöjä kiinnostavat artikkelit. Tästä on Blankesteijnin mukaan viitteitä.

– Ainoa asia, josta ihmiset valittavat on se, että he kuluttavat rahansa niin nopeasti.

Palvelussa on pari täkyä kustantajille. Mukana olevien lehtien tilaajat saavat lukea oman lehtensä artikkeleita ilmaiseksi myös Blendlessä. Jos käyttäjä alkaa kuluttaa rahojaan saman julkaisun juttuihin, palvelu tarjoaa hänelle lehden tilausta.

Tuloista jutun toimittanut lehti saa 70 prosenttia ja Blendle 30.

Suomessa on negatiivisia kokemuksia mikromaksamisesta eli yksittäisten verkkojuttujen myymisestä mitättömän tuntuisella hinnalla. Siksi lehdet yleensä suosivat kuukauden tilaushintaa digituotteissaan.

Blankesteijnin mielestä yhden tai kahden sanomalehden kokeilut eivät kuitenkaan todista mitään.

– Sanomalehtien maksumuurit ovat turhauttavia. Täytyy luoda kahdeksan eri tiliä eri lehtiin, ja maksaminen on vaikeaa. Pitää klikata 380 kertaa ja täyttää lomakkeita ennen kuin pääset lukemaan.

Blendle päätyi myymään sisältöjä juttu kerrallaan myös siksi, että Hollannin kustantajat kokivat kuukausihinnan kilpailijaksi omille digitilauksilleen.

Hämmästyttävin piirre palvelussa on tyytyväisyystakuu. Eikö rahojen palauttaminen tyytymättömille houkuta väärinkäytöksiin? Ainakaan otsikoiden vääristely ei kannata.

– On virhe ajatella väärinkäytöksiin taipuvaista prosenttia, kun 99 prosenttia on kunnon ihmisiä, Blankesteijn vastaa.

– Olemme testanneet tätä ominaisuutta, ja se kasvattaa merkittävästi tuloja. Ihmiset tietävät, että he maksavat vain maksamisen arvoisesta sisällöstä.

Eri lehtien sisältöjä on yhdistelty saman maksumallin taakse ennenkin.

Esimerkiksi Talentum on yhdistänyt omat lehtensä ja kirjansa yhteen palveluun. Sloveniassa, Slovakiassa ja Puolassa toimiva Piano Media on kerännyt eri kustantajien lehtiä saman maksujärjestelmän taakse.

Myös suomalaismedian yhteisessä Next Media -tutkimusohjelmassa on kehitelty maksu- ja tunnistautumisjärjestelmää eri kustantajien lehdille.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast