Sulje

Riikka Virranta

Journalismin muutos sai tilaukset kasvuun Amediassa – miksei sama onnistuisi Suomessa?

tilaukset

Maakunnallinen media on kärsinyt tänä syksynä laajasti yt-neuvotteluista. Pientä valoa synkkyyteen kajastaa kenties Norjasta. Digitilaajien määrän merkittävä kasvattaminen näyttäisi nimittäin olevan mahdollista myös alueellisissa ja paikallisissa lehdissä.

Norjalainen sanomalehtitalo Amedia on saanut pitkäjänteisellä työllä verkon digitilaukset kasvuun niin, että yhtiön lehdillä on nyt enemmän tilaajia kuin koskaan ja tulokset näkyvät viivan alla.

Amedia kustantaa 63:a sanomalehteä pääosin kaukana suurista keskuksista. Printin lukijoita nuorempia verkkotilaajia on onnistuttu tavoittamaan uudistuneilla sisällöillä niin päivälehdissä kuin alle kahden journalistin pyörittämissä julkaisuissa.

Samansuuntaisia uutisia kuuluu muualtakin. Norjassa Schibsted on saanut monen alueellisen lehtensä digitilaukset roimaan kasvuun. Myös ruotsalaisen Mittmedia-konsernin paikallislehdet ovat keränneet nopeasti merkittävän joukon digitilaajia.

”Juttuja tehdään vähemmän fiilispohjalta ja enemmän dataan nojaten – analysoiden, mikä osa journalismista sitouttaa ja tuo lukijalle lisäarvoa.”

Suomea on totuttu vertaamaan mediamaana Ruotsiin ja Norjaan, joissa kaikissa on pitkä tottumus sanomalehtien lukemiseen sekä paljon paikallisia tilattavia lehtiä.

Verkon tilauksista maksaa Suomessa kuitenkin merkittävästi pienempi osa kuin verrokkimaissa, ja tilaustulot keskittyvät suurille toimijoille, kuten Helsingin Sanomiin.

Osasyy tähän voi olla, ettei kovin pitkään ole ollut tilattavaakaan.

Vielä vuoden 2015 alussa päivälehdistä vasta alle kolmanneksella oli maksumuuri, vaikka nyt ne ovat valtavirtaa. Paikallislehdistä yhä alle 40 prosentilla on verkossa maksullista sisältöä.

Kasvu ei toki tapahtunut Amediassakaan odottamalla. Se vaati journalismin keksimisen uudestaan.

Juttuja tehdään vähemmän fiilispohjalta ja enemmän dataan nojaten – analysoiden, mikä osa journalismista sitouttaa ja tuo lukijalle lisäarvoa. Mittmediassa lääke on ollut sama.

”En keksi, miksi tämä ei toimisi myös Suomessa”, Amedian innovaatiojohtaja Pål Nedregotten kommentoi Suomen Lehdistölle.

> Lue lisää Amedian työstä digitilausten kasvattamiseksi.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit