Sulje

Kaakon Viestinnän lehtiin maksumuuri – Avainjutuiksi nostetaan esimerkiksi henkilöjuttuja ja uutisanalyysejä

verkko

Viiden maakuntalehden uudistuksen jälkeen Suomessa on enää kourallinen päivälehtiä, joilla ei ole maksullista verkkosisältöä.

Kaakon Viestinnän viiteen maakuntalehteen tuli maksumuuri eilen torstaina.

Malli on niin sanottu hybridi, jota hyödyntävät myös esimerkiksi Helsingin Sanomat ja moni maakuntalehti. Osa sisällöistä, avainjutut, ovat aina maksullisia. Lisäksi lehtien käytössä on huokoinen muuri, eli muita kuin avainjuttuja voi lukea ilman tilausta kolme kappaletta viikossa.

Etelä-Saimaan, Kouvolan Sanomien, Kymen Sanomien, Länsi-Savon ja Itä-Savon uudistuksen jälkeen Suomessa on enää kourallinen päivälehtiä, joilla ei ole käytössä maksumuuria verkossa.

Maksumuurin otti uudistuksessa käyttöön myös Kaakon Viestinnän kaupunkilehti Uutisvuoksi.

Avainjutuilla on tarkoitus saada ihmisiä tarttumaan ensin kahden viikon ilmaiseen koetilaukseen ja lopulta digitilaukseen. Jutuiksi valikoidaan henkilövetoisia ja tarinallisia sisältöjä, arkeen liittyvää hyötyjournalismia ja uutisanalyyseja.

– Kuntapolitiikan perusuutiset eivät ole avainjuttuja, mutta toimittajan analyysi politiikasta voi olla. Tämä on alun linjaus, mutta seuraamme analytiikasta, toimiiko se vai ei, Kaakon Viestinnän verkkopäällikkö Tomi Tiilikainen sanoo.

”Markkinoinnista osataan jo näyttää vihreää tai punaista valoa, kannattaako jutulle ostaa näkyvyyttä.”

Samoilla tunnuksilla tilaaja pääsee käyttämään viiden maakuntalehden digisisältöjä, mistä on tullut ennakkoon jonkin verran hyvää palautetta.

– Meillä on alueita, jotka ovat lehtien levikkialueiden välimaastossa. Siellä asuu ihmisiä, joita kiinnostavat useamman lehden sisällöt, Tiilikainen kertoo.

Hänen mukaansa maksumallin valintaan vaikutti etenkin Helsingin Sanomien hyvät kokemukset timanttijutuista. Myös Kaakon Viestinnässä on tarkoitus markkinoida avainjuttuja näkyvästi sosiaalisessa mediassa.

Tätä on jo harjoiteltu noin puolen vuoden ajan ostamalla näkyvyyttä ilmaisille verkkojutuille. Lehtien uutispäivän vetäjät syöttävät mahdollisia avainjuttujen aiheita Facebook-markkinoinnista vastaavalle henkilölle.

– Markkinoinnista osataan jo näyttää vihreää tai punaista valoa, kannattaako jutulle ostaa näkyvyyttä, Tiilikainen sanoo.

– Jos joku juttu ei ole lähtenyt orgaanisesti Facebookissa liikkeelle, aika vaikea siihen on saada rahallakaan järkevää näkyvyyttä.

Sisällöt eivät uudistuksessa radikaalisti muutu, sillä verkkopainotusta on lisätty jo noin vuosi sitten ja yritetty osoittaa yleisölle, että verkossa on hyvää sisältöä.

– Ei niin, että nyt alkaisimme julistaa, että meillä on hyvää sisältöä, kun olemme laittaneet maksumuurin päälle.

Tavoitteena lehdillä on paitsi hankkia uusia digitilaajia myös saada nykyiset printin lukijat hyödyntämään verkkopalveluita. Tiilikaisen mukaan digitilaajien määrä on lehdissä kehittynyt kohtalaisen hyvin jo ilman maksumuuriakin näköislehden ja mobiilisovelluksen ansiosta.

Kaakon Viestintä on siinä poikkeuksellisessa tilanteessa, että konserniin kuuluu viisi suurin piirtein samankokoista maakuntalehteä.

– Se antaa mahdollisuuden kokeilla erilaisia juttuja ja ottaa parhaimmat käytännöt käyttöön, Tiilikainen sanoo.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit