Sulje

Kaleva osti Lapin Kansan: ”Enemmän Oulussa on katsetta pohjoiseen kuin Tampereella”

omistus

Lapin Kansan maksumuuri säilyy, vaikka Kalevalla ei muuria olekaan.

Myllerryksien vuodet Lapin Kansassa jatkuvat, kun Kaleva ostaa sen sekä kaupunkilehdet Uuden Rovaniemen ja Lounais-Lapin Alma Medialta huhtikuun alussa toteutuvassa kaupassa.

Lapin Kansan päätoimittajan Antti Kokkosen päällimmäinen tunne kaupan julkistamisen jälkeen on toive siitä, että mikään ei kauheasti muuttuisi. Hän sanoo Alman tehneen omistajana hyvää työtä esimerkiksi digitaalisten palveluiden kehittämisessä.

– Meillä on mukavasti digitaalisia tilauksia, ja mobiilisovellus on asiakkaille käyttäjäystävällinen ja helppokäyttöinen. Toivottavasti voimme jatkaa tätä kehitystä, enkä näe estettä, miksei näin olisi, Kokkonen sanoo.

Kaupan jälkeen Kaleva-konserni omistaa kaksi maakuntalehteä, kaksi paikallislehteä ja neljä kaupunkilehteä.

Maakuntalehti Kalevalla ei ole maksumuuria. Kokkonen puolestaan sanoo Lapin Kansalla olevan hyviä kokemuksia kovasta maksumuurista. Digitaalisten tilausten määrä on ”reilusti yli 10 prosenttia” kaikista tilauksista. Hän pitää maksullisten digisisältöjen tarjoamista tärkeänä median tulevaisuuden kannalta.

Kalevan toimitusjohtajan Juha Laakkosen mukaan Lapin Kansan maksumuuri jatkaa ennallaan myös tulevaisuudessa.

– On ihan hyvä, että meillä on lehdissä eri käytäntöjä, joista voimme oppia, Laakkonen sanoo.

”On ihan hyvä, että meillä on lehdissä eri käytäntöjä, joista voimme oppia.”

Alma Median omistuksessa Lapin Kansa on voinut vapaasti hyödyntää Alman maakunnallisten lehtien sisältöjä sekä tietyin varauksin myös esimerkiksi Iltalehden ja Kauppalehden juttuja. Juttuvaihto on toiminut Kokkosen mukaan erittäin hyvin ja auttanut esimerkiksi digitaalisen brändin vahvistamisessa.

– Olemme kyenneet tarjoamaan merkittävästi hyviä sisältöjä lukijoillemme Alman lehtien myötävaikutuksella.

Esimerkiksi Lännen Media -yhteistyö jatkuu omistajanvaihdoksen jälkeenkin ennallaan. Kaleva on jo nyt viidellä toimittajalla mukana Lännen Mediassa. Kun yhtälöön lisätään huhtikuusta alkaen Lapin Kansan kolme toimittajaa, Kaleva-konsernin suhteellinen osuus Lännen Median toimittajista kasvaa.

Kokkonen näkee lehden uudeksi omistajaksi tulevan Kalevan hyväksi ennen kaikkea sisältöjen painotusten vuoksi. Molemmilla maakuntalehdillä on Kokkosen arvion mukaan yhteinen pohjoinen ulottuvuus.

– Enemmän Oulussa on katsetta pohjoiseen kuin Tampereella.

Lapin Kansassa on viime vuosina eletty vaikeitakin aikoja. Yt-neuvottelut ovat leikanneet työntekijämääriä ja lehti on muuttunut seitsenpäiväisestä kuusipäiväiseksi. Viime vuonna Alma sulautti Pohjolan Sanomat lopullisesti Lapin Kansaan.

Kokkosen mukaan henki toimituksessa on kaikesta huolimatta aika hyvä ja henkilöstö ymmärtää, että staattisiin aikoihin palaaminen ei ole enää mahdollista. Seuraava iso työ on esimerkiksi toimitusjärjestelmän vaihtaminen ja muiden yksityiskohtien hiominen yhteensopiviksi Kalevan kanssa.

Kaleva-konsernille Lapin-lehtien ostaminen oli luontevaa jatkumoa viime vuonna toteutuneelle kaupalle, jossa se osti samoin Alma Medialta kolme lehteä Pohjois-Pohjanmaalla.

– Pohjoissuomalaisuus on meillä DNA:ssa, kommentoi Kalevan Laakkonen tuoretta kauppaa.

Kaleva on viime vuodet painanut Lapin Kansaa, joten oli luonnollinen askel hankkia myös jakelu ja sisällöt omiin käsiin. Kaleva aikoo pitää sanomalehtensä kannattavana konsernin lehtinimikkeiden määrän kasvun ja toimintojen yhdistämisistä saatavien synergiatujen avulla.

Synergioita ja sitä myötä tehostamista löytynee ainakin perinteisissä hallinnollisissa tehtävissä eli tieto-, talous- ja henkilöstöhallinnossa, mediamyynnissä sekä vaikkapa digitaalisessa kehittämisessä. Myös juttuja on tarkoitus jakaa sisäisesti lehtien kesken.

– Opimme nopeammin kehittämään oikeita asioita sisältöjen jakamisessa ja tuottamisessa, Laakkonen kuvaa.

Kolmen lehden lisäksi kauppaan kuuluu myös Alma Manu Oy:n jakeluliiketoiminta Lapin alueella. Yhtiöiden mukaan myytävien toimintojen liikevaihto viime vuonna oli 18,7 miljoonaa euroa. Lehtiliiketoiminnassa Kalevaan siirtyy 68 työntekijää ja jakelussa 88 työntekijää.

Kalevan henkilömäärä nousee kaupan myötä lähes 700:aan. Mahdollisista yt-neuvotteluista tai muista henkilöstöjärjestelyistä ei ole Laakkosen mukaan ainakaan vielä päätetty.

Alma Media puolestaan perustelee Lapin-lehtien myymistä keskittymisellä ydinmaakuntiinsa Pirkanmaahan ja Satakuntaan. Siellä suunnalla yhtiöllä on paino, varhaisjakeluverkko ja paikallislehtiverkosto.

Pohjoisen lehdet eivät enää sopineet kuvioon.

– Aika on muuttunut siitä, kun lehdet hankimme, ja riittävää synergiaa ei enää löydetty, Alma Media Kustannus Oy:n toimitusjohtaja Kari Juutilainen sanoo.

Alma myi Kainuun-lehtensä vuonna 2015 Suomalaiselle Lehtipainolle ja viime vuonna Pohjois-Pohjanmaan lehtensä niin ikään Kalevalle. Nyt toteutuva Lapin-lehtien myynti on siis ikään kuin myyntitrilogian kolmas osa. Juutilaisen mukaan se on ainakin tällä erää myös viimeinen. Alman Keski-Suomessa kustantamat paikallislehdet Jämsän Seutu ja Suur-Keuruu sekä jämsäläinen kaupunkilehti Vekkari eivät Juutilaisen mukaan ole myynnissä.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit