Sulje

Kasvu taittui kustannusalalla – ”Hitaasti ja hatarasti optimismi leviää”

mediatalous

Medialiitto arvioi kustannustoiminnan liikevaihdon jäävän tänä vuonna edellisvuoden tasolle.

Viime vuoden kesästä jatkunut kustannusalan loiva kasvu on taittunut, arvioi Medialiitto talouskatsauksessaan. Laskua tuli kolmannella vuosineljänneksellä arviolta 2,8 prosenttia, ja myynnin volyymi laski tätäkin enemmän.

Myös loppuvuodesta on ennusteen mukaan luvassa miinusta. Kuluvan vuoden liikevaihdon uskotaan jäävän kokonaisuutena edellisvuoden tasolle.

Kustantamiseksi lasketaan sanoma- ja aikakauslehtiä, kirjoja sekä ohjelmistoja kustantavien yritysten liiketoiminta kokonaisuudessaan sisältäen digitaaliset palvelut.

Vielä helmikuussa arvioitiin, että vuosi 2017 on alalla lievän kasvun vuosi. Medialiiton ekonomistin Elias Erämajan mukaan mitään dramaattista ei kuitenkaan ole tapahtunut.

– Edelleen näyttää paremmalta kuin pari vuotta sitten.

Liikevaihdon syvä lasku on katkennut, ja Erämajan mukaan osa yrityksistä on päässyt pahimman yli karsimalla kuluja ja toisaalta kerryttämällä kasvua ei-journalistisista digipalveluista.

”Näkymät ovat vakaammat kuin aikaisemmin, mutta eihän kasvu ole sellaista kuin muilla toimialoilla tällaisessa noususuhdanteessa.”

– Näkymät ovat vakaammat kuin aikaisemmin, mutta eihän kasvu ole sellaista kuin muilla toimialoilla tällaisessa noususuhdanteessa. Murros sekä kuluttajamyynnissä että mainosmyynnissä riepottelee.

Syksy on ollut täynnä ilmoituksia yt-neuvotteluista maakunnallisissa sanomalehtitaloissa. Kustannusalan henkilöstömäärän lasku onkin jatkunut. Kasvua siihen tuli viimeksi vuonna 2012.

Myös mainontaan käytetyt panostukset ovat laskeneet TNS:n mukaan painetuissa sanomalehdissä 11 prosenttia ja painetuissa aikakauslehdissä 7 prosenttia edeltävään vuoteen nähden tammi-lokakuussa. Samaan aikaan mainonta verkossa ja etenkin sosiaalisessa mediassa on kasvanut.

Toisaalta Sanoma, Alma Media ja Keskisuomalainen Oyj ovat ilmoittaneet odotettua paremmista näkymistä tälle vuodelle.

Mainostajien Liiton barometrin mukaan ensi vuodelle on lupa odottaa kasvavia mainospanostuksia. Uudet eurot suuntautuvat pääosin verkkoon, radioon ja televisioon.

Positiivista on sekin, että kustannusalan yritysten johdon luottamus on viime kuukausina hieman parantunut, mikä kertonee kysynnän koetusta kasvusta.

– Hitaasti ja hatarasti optimismi leviää, Erämaja kommentoi.

Media-alalla radio- ja televisiotoiminnan liikevaihto jatkoi kasvuaan. Kolmannella neljänneksellä kasvua tuli 3,8 prosenttia edelliseen vuoteen nähden, ja etenkin radiomainonta kehittyi positiivisesti. Arvioon liittyy kuitenkin epävarmuuksia.

Painoala jatkaa laskuaan, eikä liikevaihto ole Medialiiton ennusteen mukaan vielä saavuttanut pohjaansa. Kotimaan myynnin volyymi kasvoi ja arvo säilyi, mutta vientiliikevaihto laski rajusti. Painotoiminnan ongelmana ovat laskevat hinnat, jotka ovat seurausta heikosta kysynnästä suhteessa tuotantokapasiteettiin.

> Mediatalouskatsaus kokonaisuudessaan täällä.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit