Sulje

Kauppa lisää yhteistyötä verkossa ja printissä

Kauppa

Keskisuomalainen osti Mediatalo ESAn.

Keskisuomalainen-konsernin uusin kauppa tarkoittaa toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorven mukaan lisääntyvää sisältöyhteistyötä sekä maakuntalehtien että paikallis- ja kaupunkilehtien välillä.

­– Uskon, että sisältöyhteistyö kasvaa niin verkossa kuin printissäkin. Toivon mukaan kauppa näkyy lukijoille siten, että lehdet pystyvät tuottamaan entistä laadukkaampaa sisältöä, Kangaskorpi sanoi tiedotustilaisuudessa.

Keskisuomalainen Oyj osti tänään perjantaina Mediatalo ESA Oy:n osakekannan. Keskisuomalainen Oyj:n osuus Mediatalo ESA Oy:stä nousi aiemmasta noin 25 prosentista sataan prosenttiin Kivekkään suvun kanssa solmittujen osakekauppojen jälkeen.

Kaupassa Keskisuomalainen Oyj:lle siirtyy kaksi tilattavaa sanomalehteä, Etelä-Suomen Sanomat ja Itä-Häme, sekä viisi kaupunkilehteä, Uusi Lahti ja Seutuneloset-lehtiperheeseen kuuluvat Orimattilan aluelehti, Nastola-lehti, Hollolan Sanomat ja Päijät-Häme.

– Meille tämä kauppa on pitkän yhteistyöprosessin looginen jatkumo. Nyt olemme Suomen suurin uutismedia 62 lehtinimikkeellä, Kangaskorpi toteaa.

Etenkin maakuntalehdet Keskisuomalainen, Savon Sanomat, Etelä-Suomen Sanomat ja Karjalainen ovat tehneet tiivistä sisältöyhteistyötä jo tähänkin asti muun muassa julkaisemalla yhteistä Sunnuntaisuomalainen-viikonloppuliitettä.

Karjalainen jää nyt nelikosta ainoana eri omistukseen. Kangaskorven mukaan se halutaan kuitenkin ehdottomasti pitää mukana yhteistyössä.

”Yksin olisimme olleet liian pieni toimija ja aika vaikeassa tilanteessa kiihtyvässä media-alan puristuksessa.”

Meditalo ESAn hallituksen puheenjohtajan Jarkko Haukilahden mukaan kauppa tuo lehdille hyviä mahdollisuuksia osana isompaa kokonaisuutta.

– Yksin olisimme olleet liian pieni toimija ja aika vaikeassa tilanteessa kiihtyvässä media-alan puristuksessa. Tunnemme Keskisuomalaisen arvot ja periaatteet. Sitä kautta tämä oli helppo ja oikea ratkaisu vaikka toki toisaalta myös haikea ratkaisu, kun sukuyritys myytiin pois, hän sanoo.

Keskisuomalainen Oyj ilmoitti aloittavansa välittömästi synergiatyön, jossa etsitään tehokkaimmat toimintatavat ja parhaat käytännöt.

Kangaskorpi uskoo kaupan tuovan säästöjä etenkin hallinnosta vapautuvien resurssien myötä. Siitä, supistetaanko myös toimituksia, hän ei voi sanoa mitään varmaa.

– Itseisarvo ei toki ole vähentää toimittajia vaan parantaa laatua.

Entä seuraako kaupasta mahdollisia lehtien yhdistämisiä tai lakkauttamisia? Kangaskorpi vastaa, että konsernin kaupunkilehdet tekevät hyvää tulosta, mutta paikallislehtirintamalla yhdistämisiä saattaa olla tulevaisuudessa luvassa.

Yrityskaupan jälkeen Keskisuomalainen Oyj on mukana myös radioliiketoiminnassa, kun Radio Voima siirtyy konsernille. Kaupassa Keskisuomalaiselle siirtyy niin ikään ESA Jakelut. Ennestään konsernilla on jo toinenkin iso jakeluyhtiö, Savon Jakelu.

”Itseisarvo ei toki ole vähentää toimittajia vaan parantaa laatua.”

– Jakeluliiketoiminnassa haluamme olla entistä vahvempia. Ensisijaisena tavoitteena on kaikin keinoin turvata omien tuotteidemme jakeluliiketoiminta, Kangaskorpi sanoo.

Kaupan jälkeen Keskisuomalainen-konsernin ja Mediatalo ESAn muodostama uusi kokonaisuus Mediatalo Keskisuomalainen nousee liikevaihdoltaan Suomen suurimmaksi maakunta- ja paikallisuutismediaksi. Konserni vahvistaa markkinaosuuttaan myös kaupunkilehtikentässä.

Tänään ostetuista osakkeista maksettu kokonaiskauppahinta on yhteensä noin 13,5 miljoonaa euroa.

Kommentit