Sulje

Kauppalehti viestittelee nyt uutisia emojein – Botin repliikkien käsikirjoittaminen oli projektin työläin vaihe

chatbotit

Kauppalehti aloitti tällä viikolla chatbot-uutispalvelun. Ihmismäinen botti tarjoilee uutiset Messengerissä jutustellen. Kyseessä on uusi tapa tavoitella sitoutuneita mobiililukijoita.

”Sopiiko, että laitan sinulle heti viestin, jos tässä kesällä tapahtuu jotain todella merkittävää?” Kauppalehti kyselee Messengerissä.

Kysymystä seuraa kaksi emojia: pommi ja räjähdys.

Kauppalehti aloitti tiistaina chatbot-uutispalvelun. Assistentti-niminen palvelu lähettää tilauksesta Messengeriin tai Facebookin yksityisviesteihin linkkipaketin uutisiin.

Lukija voi valita, mihin aikaan uutiset haluaa sekä mikä häntä kiinnostaa: pääuutiset, oman elämän talouden uutiset, yrittäjän uutispaketti vai markkinoiden tapahtumat.

Toiminto on kokonaan automatisoitu. Valinnat tehdään keskustellen botin kanssa, joka toivottaa esimerkiksi huomenet ja ”hyvää kesäpäivää”.

”Uutisten lukeminen siirtyy mobiiliin, mutta ala on jossain määrin pettynyt natiiviapplikaatioihin. Niihin on vaikea saada lukijoita. On tärkeää löytää mobiiliin sitoutunutta lukemista.”

Markkinointijohtaja Johanna Suhosen mukaan avauksella tavoitellaan uusia, sitoutuneita lukijoita.

Pikaviestinten käyttö kasvaa, eivätkä niitä käytä vain nuoret. Assistentin toivotaan tavoittavan Kauppalehden lukijoita laajasti eri ikäryhmistä.

– Uutisten lukeminen siirtyy mobiiliin, mutta ala on jossain määrin pettynyt natiiviapplikaatioihin. Niihin on vaikea saada lukijoita. On tärkeää löytää mobiiliin sitoutunutta lukemista, Suhonen pohtii.

Hän vertaa Assistentti-palvelua uutiskirjeeseen. Samalla tavalla botti toimittaa nopeasti hahmotettavan, valikoidun paketin, jolla on alku ja loppu. Erona on kanavan ohella vuorovaikutteisuus.

Palvelun julkaisua edelsi keväällä 150 lukijatestaajan kokeiluvaihe, jossa kerättiin palautetta ja analytiikkaa. Osasta testiryhmää sukeutui palvelun säännöllisiä käyttäjiä. Uutiset ajastettiin tulemaan päivän tyhjiin hetkiin, kuten työmatkoille.

– Se yllätti, että niin moni otti botin ihmisenä, jolle tekee mieli toivottaa hyvää vappua. Botti ei kuitenkaan osaa vielä vastata kaikenlaisiin tervehdyksiin. Sitä meidän täytyy harjoitella, Suhonen sanoo.

Toiveissa on, että Assistentti selviäisi tulevaisuudessa asiakaspalvelutehtävistä ja voisi toimia palautekanavana. Jo nyt se neuvoo esimerkiksi oman uutistilauksen muokkauksen kanssa.

Jutusteleva tyyli on harkittua ja sopii Suhosen mielestä vakavalle talousmedialle – maailmalla moni talousjulkaisu on ollut etunenässä bottien ja pikaviestinten journalistisessa käytössä.

”Ennustan, että tulee syntymään bottikäsikirjoittajien ammattikunta, joka pohtii, miten media tai brändi puhuu lukijalle.”

Kauppalehti ei halunnut olla pikaviestimessä kuin ”grandpa in a discotheque”.

– Emojit kuuluvat pikaviestinten kieleen. Uutiset ovat uutisia, mutta me voimme olla ystävällisiä ja kivoja keskustelussa.

Juuri repliikkien käsikirjoittaminen ja botin persoonallisuuden pohtiminen oli projektin työllistävin osuus.

– Ennustan, että tulee syntymään bottikäsikirjoittajien ammattikunta, joka pohtii, miten media tai brändi puhuu lukijalle. Siihen olisi ollut todella monta vaihtoehtoa, Suhonen sanoo.

– Tämä on ollut kaikkea muuta kuin tekniikkahanke. Tarvitaan markkinointia, konseptointia ja kieltä.

Ajan ja rahan suhteen Suhonen luonnehtii kehitysprojektia melko pieneksi.

Assistentti on tehty yhteistyössä ohjelmistoyritys Conmion kanssa ja siinä on hyödynnetty Messengerin valmiita työkaluja sekä Wit.ai-firman tekstintunnistusta. Verrattuna esimerkiksi oman sovelluksen suunnitteluun helppoa oli, että käyttöliittymä tuli annettuna.

”Luulen, että pikaviestimiin ei päästetä kaikkia vaan media, johon ollaan eniten kiinnytty.”

Assistentti-botin lanseerausta on tukenut sosiaalisessa mediassa levinnyt kampanja. Siinä kuka tahansa voi kustomoida ja jakaa videon ja verkkojutun, jossa hänen itsensä ”ex-assistentti” tilittää jouduttuaan väistymään uuden tieltä.

Toistaiseksi botin lähettämistä linkeistä voi lukea Kauppalehden juttuja törmäämättä maksumuuriin. Ajatus on, että botti on osa lukijan polkua tilaajaksi.

– Tiedostamme hyvin, että olemme ensimmäisenä Suomessa tavoittelemassa isoa yleisöä chatbotille. Pitää ensin antaa ihmisten kokeilla ja pohtia, tykkäävätkö he tästä ylipäätään.

On luultavaa, että uutismedia myös Suomessa alkaa laajemmin hyödyntää pikaviestimiä ja chatbotteja. Kilpailu tullaan käymään pääsystä viesteihin eikä sovellukseksi muiden joukkoon puhelimen näytölle niin kuin tähän asti.

– Luulen, että pikaviestimiin ei päästetä kaikkia vaan media, johon ollaan eniten kiinnytty, Johanna Suhonen ennakoi.

> Lue Olli Sulopuiston juttu Chatbot kertoo uutiset luontevasti.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.

Kommentit