Sulje

Keskisuomalainen lisää resursseja konsernin valtakunnalliseen myyntiin – ”Jos paikallisuus on tärkeää mainostajalle, aika vahvoilla olemme”

mediamyynti

Digitaalisten ulkonäyttöjen ja printin yhdistelmä kiinnostaa mainostajia, kertoo konsernin kaupallinen johtaja Jaakko Lintunen.

Keskisuomalainen-konserni lisää panostuksia konsernin valtakunnalliseen mediamyyntiin.

Yhtiössä on organisoitu uudelleen ja helpotettu mainonnan ostamista yhdeltä luukulta konsernin kaikkiin 62 printti- ja digimediaan sekä digitaalisiin näyttötauluihin.

Vantaalla toimivassa, Meks-nimisessä keskuksessa työskentelee nyt tusina mediamyyjää. Keskisuomalaisen kaupallisen johtajan Jaakko Lintusen mukaan valtakunnallisen mediamyynnin pääluku on yli tuplaantunut aiempaan verrattuna.

– Sanomalehdet ovat pärjänneet koko ajan huonommin valtakunnallisessa kilpailussa. Tämä on nyt Keskisuomalainen-konsernin vastaus: teemme omasta myyntiorganisaatiosta niin kilpailukykyisen kuin mahdollista, hän sanoo.

Meksin syntyminen tarkoittaa myös sitä, että mainonnan suunnittelu ja tuotanto on Keskisuomalaisessa konseptoitu valtakunnalliseksi palveluksi. Meksin välityksellä voi siis ostaa esimerkiksi mainonnan vuosisuunnitelman tai vaikka valmiita videoita, blogitekstejä ja hakukoneoptimointia.

”Sanomalehdet ovat pärjänneet koko ajan huonommin valtakunnallisessa kilpailussa. Tämä on nyt Keskisuomalainen-konsernin vastaus: teemme omasta myyntiorganisaatiosta niin kilpailukykyisen kuin mahdollista.”

Uusia osaajia on rekrytoitu tekemään hakukone- ja Facebook-mainontaa.

Lintunen näkee tiukentuneessa kilpailutilanteessa kasvun mahdollisuuksia palvelussa.

– Mainostajat tarvitsevat koko ajan kattavampaa kokonaisratkaisua, jotta saavat näkyvyyttä digiympäristössä ja perinteisessä mediassa. Se, joka osaa palvella asiakasta kokonaisvaltaisimmin, tulee pärjäämään.

– Asiakkaalla on paljon muutakin tekemistä kuin perehtyä Google- ja Facebook-mainonnan saloihin.

Pelkästään sanomalehtikentällä mainosverkostoja on paljon: Sanoman ja Alman verkostot, päivälehtien mainontaa myyvä Kärkimedia, kaupunkilehtien KaupunkiPlus ja paikallislehtien Suomen Paikallismediat.

Lintusen mukaan Keskisuomalainen Oyj:n verkosto erottuu paikallisuudella ja sillä, että se myy sekä tilattavia että kaupunkilehtiä.

– Jos paikallisuus on tärkeää mainostajalle, kyllä me aika vahvoilla olemme, Lintunen sanoo.

Hänen mukaansa Keskisuomalaisen asemaa kilpailussa on parantanut myös konsernin laajentuminen viime vuosina. Keskisuomalainen tavoittaa oman ilmoituksensa mukaan lähes kaksi miljoonaa suomalaista viikoittain.

Tällä hetkellä Lintusen mukaan mainostajat ovat olleet kiinnostuneita etenkin digitaalisista näyttötauluista liikenneasemilla sekä niiden ja printin yhdistelmistä. Keskisuomalaisen omassa kyselytutkimuksessa näyttötaulujen tavoittavuudeksi tuli 40 prosenttia suomalaisista kuukaudessa.

– Se on hyvin toimeentulevaa ja liikkuvaa porukkaa. Keskimäärin 2,5 minuuttia tankataan, siinä saa aika jakamattoman huomion, Lintunen kommentoi tankkauspisteiden mainontaa.

Printin myyminen on muuttunut hänen mukaansa lähelle mediasuunnittelijan työtä: vaatii taitoa täydentää printtiä asiakkaan tarpeen mukaan oikeilla kanavilla.

– Tiivistän printin kilpailuedun siihen, että se on suurin piirtein ainoa kanava, jossa mainonta edelleen koetaan palveluna. Siinä on edelleen todella paljon potkua jäljellä.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit

Niinpä. Parikymmentä vuotta sitten lehdissä käytettiin ns.myyjistä nimitystä myyntikonsultti. Sittemmin nimitys piti muuttaa myyntineuvottelijaksi. Nimike konsultti kuvasi aiemmin kuin myös myöhemminkin tehtävän vaativaa mainonnan laaja-alaisuutta. Näin ennenkaikkea asiakasnäkökulmasta nähtynä.

Annie Niemi