Tilaa Uutiskirje!

Keskitettyä myyntiä Keskisuomalaisen lehtiin

Keskisuomalainen-konserni lisää yhteistyötä mediamyynnissä, asiakaspalvelussa ja toimituksissa.

Ajankohtaiset

Toimitusjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorven mukaan Keskisuomalainen-konsernin myyntiorganisaatio yhdistyy jollain tavalla lähitulevaisuudessa, vaikka ihan yhdellä luukulla asiointiin tuskin päädytään.

Isoille asiakkaille on tarkoitus myydä eri lehtiä ja sähköisiä palveluja yhtenä kokonaisuutena.

– Ei ole järkevää, että saman asiakkaan luona käy viisi tai kymmenen saman konsernin myyntimiestä peräkkäin. Samalla pystymme saamaan erikoistuneempia myyjiä esimerkiksi digituotteisiin.

Yhteistyö liittyy Keskisuomalaisen vuoden alussa voimaan tulevaan uuteen johtamismalliin. Konsernin medialiiketoiminta ryhmitellään kolmeen maantieteelliseen kokonaisuuteen: Etelä-Suomeen, Keski-Suomeen ja Savoon. Liiketoimintaryhmiin kuuluu maakunta-, paikallis- ja kaupunkilehtiä.

Ei ole järkevää, että saman asiakkaan luona käy viisi tai kymmenen saman konsernin myyntimiestä peräkkäin.

Keski-Suomen medialiiketoiminnasta vastaa sanomalehti Keskisuomalaisen päätoimittaja, toimitusjohtaja Pekka Mervola, Etelä-Suomen alueesta vastaa Suomen Lehtiyhtymän toimitusjohtaja Jorma Hämäläinen ja Savon alueesta Lehtisepät Oy:n toimitusjohtaja Erkki Summanen.

Uuden johtamismallin tavoitteena on tehdä päätökset mahdollisimman lähellä tilaajia ja ilmoittajia ja luopua turhista väliportaista.

Jo ennestään runsasta toimituksellista yhteistyötä pyritään Vesa-Pekka Kangaskorven mukaan tiivistämään kaikessa, missä se on järkevää ja mistä saadaan vapautumaan resursseja paikallisuuteen. Varsinaisten yhteistoimitusten perustamista ei kuitenkaan näillä näkymin suunnitella.

Myös Pekka Mervola sanoo, että maakunnan lehtien välinen yhteistyö kasvaa. Esimerkiksi Keskisuomalaisen ja kaupunkilehti Suur-Jyväskylän Lehden yhteistyö voi lisääntyä vahvastikin.

– Roolittamista toimitustyössä lisätään eli pohditaan tarkemmin, mitkä asiat hoitaa maakuntalehti, mitkä paikallislehti ja kaupunkilehti, Mervola kertoo.

Alueellisten liiketoimintaryhmien lisäksi konserniin muodostetaan yli aluerajojen toimivia kokonaisuuksia, kuten digiliiketoimintaa koordinoiva yksikkö.

Digiliiketoiminnasta vastaava johtaja Mikko Kovalainen lupaa konserniin uudentyyppisiä digitaalisia tuotteita ja palveluja ja nopeaa tuotekehitystä.

– Etsimme aktiivisesti uusia liiketoiminta- ja ansaintamalleja. Nykymuotoinen tilauspohjainen malli kaipaa hiomista. Esimerkiksi maksumuuri yksinään ei ratkaise toimialan ongelmia, Kovalainen sanoo.

Hän pitää mahdollisena, että ilmaiset kaupunkilehdet voisivat jatkossa tarjota myös maksullisia sisältötuotteita.

Vuodenvaihteen jälkeen koko konsernin painoliiketoiminnasta vastaa Erkki Summanen ja konsernin hallinnon palveluista talousjohtaja Heikki Linnavirta. Kehitysjohtajaksi nimetään nykyinen Maakunnan Sanomien toimitusjohtaja Osmo Kurki. Kaupunkilehtiliiketoiminnan vetäjä ilmoitetaan myöhemmin.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast