Tilaa Uutiskirje!

Kiinnostus lehtiostoihin hiipui Almassa

Kainuun Sanomat on päätoimittajansa mukaan koekaniini lehtien ketjuuntumisen purkamisessa.

Ajankohtaiset

Sanomalehtien omistus on keskittynyt 1970-luvulta alkaen, ja ketjuuntumisen on ennakoitu jatkuvan edelleen.

Ainakaan Kainuun lehtiliiketoiminnan myyvä Alma Media Kustannus ei kuitenkaan enää havittele laajenemista lehtiostoin.

– Laajennushalut ovat hiipuneet viimeisten vuosien aikana, Alma Media Kustannuksen toimitusjohtaja Kari Juutilainen sanoo.

Luulen, että meitä seurataan nyt mielenkiinnolla. Jos tämä toimii, moni voi haluta kokeilla samaa.

– Kustannustoiminnan ostaminen ei näytä olevan sijoittajienkaan mielestä kaikkein houkuttelevinta liiketoimintaa. Lehtien liikevaihdot ja tulokset ovat pienentyneet. Kehityksen suunnan näkee hyvin pörssin mediayhtiöiden arvostuksesta.

Juutilainen huomauttaa, ettei Kainuun lehtikauppa ole ensimmäinen, jossa pörssiyhtiö luopuu maakuntalehdistään. Sanoma myi kolme Kaakkois-Suomessa ilmestyvää lehteä Länsi-Savo-konsernille viime vuonna.

Juutilaisen mukaan Alman muista Pohjois-Suomessa ilmestyvistä lehdistä ei käydä myyntineuvotteluja.

– Kainuu on ollut meille satelliittialue, jossa meillä ei ole ollut omaa painoa eikä jakelua. Uudella omistajalla on koko tuotantoketju kaupan jälkeen hallinnassa. Siitä on saavutettavissa etua, kuten meidänkin tapauksessa esimerkiksi Pirkanmaalla.

Alma Media aikoo myydä Kainuun Sanomat, Koti-Kajaanin, Ylä-Kainuun, Kuhmolaisen ja Sotkamo-lehden. Ostaja on kainuulainen painotalo Suomalainen Lehtipaino Oy, joka on viime syksystä saakka hoitanut myös Kainuun lehtien varhaisjakelun.

Kaupan arvioidaan syntyvän maaliskuussa.

Juutilaisen mukaan lehtiryppäässä on kannattavia osia, mutta Kainuun Sanomat ei ole päässyt taloudellisiin tavoitteisiinsa.

Kainuun Sanomien päätoimittajan Markus Pirttijoen mukaan lukijat ovat olleet tyytyväisiä paluusta paikalliseen omistukseen.

Se oli virhe, jonka kustantajakin myönsi nopeasti. Jonkun verran tilaajia lähti silloin.

Monen lukijan kokemusta leimaa yhä Kainuun Sanomien, Pohjolan Sanomien ja Lapin Kansan lyhyeksi jäänyt kokeilu yhteistoimituksesta 2010-luvun alussa. Tuolloin lappilainen sisältö korostui.

– Se oli virhe, jonka kustantajakin myönsi nopeasti. Jonkun verran tilaajia lähti silloin, Pirttijoki sanoo.

Myös yhteistyö Alma Aluemedian viiden maakuntalehden kesken näkyi lukijoiden mielestä varsinkin aluksi liikana tamperelaisuutena. Lännen Mediassa vastaavaa ongelmaa ei Pirttijoen mukaan ole, sillä sisältöjä tulee tasaisemmin ympäri Suomea.

Uusi kustantaja tahtoo lisätä Kainuun Sanomien paikallista sisältöä, mutta senkin toiveissa on jatko Lännen Mediassa. Päätös asiasta tulee myöhemmin.

– Aiemmin haettiin kustannussäästöjä siitä, että omistettiin iso määrä lehtiä ja perustettiin yhteistoimituksia. Nyt pääsemme samaan säästöön pienenäkin yhtiönä Lännen Mediassa.

Kertooko kauppa siitä, ettei tiukka ketjuohjaus toimi paikallisessa journalismissa?

– En tiedä. Olemme tässä nyt koekaniineja, Pirttijoki sanoo.

– Luulen, että meitä seurataan nyt mielenkiinnolla. Jos tämä toimii, moni voi haluta kokeilla samaa.

Vaikka päätöksenteko tulee nyt lähemmäs, Pirttijoki näkee myös isossa konsernissa etuja.

– 16 vuotta Alma Mediassa on ollut meille tärkeä vaihe. Teimme nettiuudistuksen, uusimme printin ulkoasun, olimme perustamassa Lännen Mediaa ja sitten vielä jakeluyhtiö vaihtui. Ei mikään näistä olisi ollut mahdollista ilman Alma Mediaa.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast