Tilaa Uutiskirje!

Kolme tapaa tienata tapahtumilla

Mediataloissa tapahtumilla on monta tehtävää. Nyt niistä haetaan kokonaan uutta tulovirtaa.

Kokkolan Kaupan ja kulttuurin yö on esimerkki Keski-Pohjanmaan Kirjapainon aloitteesta syntyneestä tapahtumasta. Kaupat ovat auki myöhään, ja kaupungissa järjestetään erilaisia pop up -tapahtumia. Mediatalolle tulot tulevat tapahtumasisältöjen yhteyteen myydystä mainonnasta. Kuva: Jukka Lehojärvi
Ajankohtaiset

1. Sanoma laajensi festivaalibisnekseen ja uskoo kasvuun myös mediabrändien omissa tapahtumissa.

Sanoma Media Finland kertoi maaliskuussa ostavansa N.C.D. Productionsin noin kolmenkymmenen tunnetun festivaalin ja tapahtuman liiketoiminnan. Synergiaa syntyy, kun media voi hyödyntää omaa markkinointivoimaansa.

– Tapahtumat voivat tällä hetkellä todella hyvin. Me näemme siinä potentiaalisen kasvunpaikan, tapahtumajohtaja Riikka Fagerholm sanoo.

Hän uskoo kasvuun myös media-brändeihin suoraan kytkeytyvissä tapahtumissa. Sanoman radiokanavat ovat onnistuneet luomaan menestyviä tapahtumakonsepteja, kuten risteilyjä. Sieltä ajatus on levinnyt muihinkin yksiköihin.

Uusia konsepteja kehitellään.

Lehtipuolelta onnistumisiin lukeutuvat esimerkiksi Gloria Fashion Show -muotinäytös ja Helsingin Sanomien toimituksen toteuttamat elävän journalismin Musta laatikko -esitykset Kansallisteatterissa. Kodin Kuvalehti on järjestänyt näytöksen alun perin lukijoidensa kertomuksiin pohjautuvaan näytelmään Kaikki äitini, kaikki tyttäreni.

– Jatkossakin haluamme löytää vastaavia menestystuotteita. Yksi Sanoman omien tapahtumien vahvuus on, että ne kumpuavat omista sisällöistä ja brändeistä.

Lipputulojen tuomisen ohella tapahtumilla on muitakin tehtäviä: ne pitävät yllä suhdetta kuluttajiin, luovat uusia yleisöjä ja toimivat markkinointina. Ne ovat myös uudenlainen tapa tuottaa sisältöjä, esimerkiksi striimattuna verkkoon.

2. Keski-Pohjanmaan Kirjapaino hyppäsi messubisnekseen. Oman alueen tapahtumilla se luo yhteisöllisyyttä.

Keski-Pohjanmaan Kirjapaino on ollut jo pidempään kiinnostunut tapahtumista. Se on itse ideoinut ja järjestänyt kumppaneidensa kanssa yleisötapahtumia useille levikkialueensa paikkakunnille. Lisäksi lehtikustantaja on toiminut muiden tapahtumien kaupallisena promoottorina. Päätapahtumia ovat olleet Kaupan ja kulttuurin yö Kokkolassa ja Kauppojen yö Ylivieskassa.

Tuloja on tullut mediamyynnistä. Printtiin ja verkkoon on tuotettu tapahtumasisältöjä, joiden yhteyteen on myyty mainontaa.

– Siinä olemme olleet hyviä, ja sillä on ollut iso merkitys, julkaisuliiketoiminnan johtaja Alpo Ohtamaa sanoo.

Tapahtumissa on tuotu esille lehtibrändejä ja tarjottu etuja kestotilaajille. Yksi pääpointeista on ollut luoda lehden ympärille yhteisöllisyyttä ja olla mukana oman alueen kehittämisessä.

– Olemme hakeneet kokemuksia siitä, millaisista tapahtumista hyödymme eniten ja mikä istuu mediatalon rooliin. Kokemusten innoittamana ostimme Suomen Messupromoottorit.

Viime vuoden lopulla julkistetun kaupan myötä konserni hakee messuista myös uusia asiakkaita ja kokonaan uutta tuloa messuvierailta ja näytteilleasettajilta.

Suomen Messupromoottorit järjestää rakentamiseen ja asumiseen liittyviä sekä senioreille suunnattuja messuja eri puolilla Suomea. Sen tapahtumatuotanto on integroitu osaksi lehtikustantamista täyden synergian saamiseksi.

– Samalla kun myymme messuosastoja, voimme tarjota mediamyynnin, painon, mainostoimiston ja ict-puolen palveluita. Asiakasrekisteri laajeni kertaheitolla, Ohtamaa sanoo.

3. Tapahtumatuotanto on kannattavaa Hämeen Sanomat Oy:ssa. Laajeneminen kiinnostaa.

Hämeen Sanomat Oy järjestää vuosittain kolmet messut: Heinämessut Forssassa sekä Elomessut ja Joulumarkkinat Hämeenlinnassa.

Tapahtumat ovat yleisölle ilmaisia. Noin 90 prosenttia tuloista tulee näytteilleasettajilta, loput mediamyynnistä tapahtumaliitteisiin.

– Bisnes perustuu siihen, että pystymme markkinoimaan tapahtumia voimakkaasti, saamme väkeä paikalle ja näytteilleasettajat tyytyväisiksi, myyntijohtaja Mika Sutinen kertoo.

Uusista tapahtumista on ajatuksia.

Messuliiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta on reilun prosentin luokkaa, mutta kannattavuus on hyvä: liikevoittoprosentti on noin 40. Tapahtumia on tehty ohuella organisaatiolla eikä niitä varten ole palkattu väkeä.

Tavoite on, että tänä vuonna messut ja verkkokaupat kattaisivat liikevaihdosta noin viisi prosenttia.
– Se on vielä pieni osuus, mutta sekä verkkokaupassa että tapahtumissa tulot kasvavat. Sen vuoksi kokonaismyynti on pysynyt vuodesta toiseen lähes samana, vaikka mainosmyynti on laskenut.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast