Sulje

Kaija Jäppinen

Kovaa voi olla mutta ei toivotonta

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

Puhetta sanomalehdistön tulevaisuudesta ja tilasta riittää. Katsotaan asiaa tällä kertaa puheen sijaan käsissäsi olevan lehden, todellisen tekemisen ja kokemusten kautta.

Alan ykköskysymys vuosia on ollut, millaisista sisällöistä, millä tavoin tarjottuina ja miten hinnoiteltuina verkosta saadaan rahaa. Lehden ensimmäinen juttu kertoo, millaisia vastauksia on alettu saada. Loistava lähtökohta on, että entistä useamman mielestä digisisällöllä voi olla hinta. Uusia digisukupolvia kasvaa ja samaan aikaan lehdistö on löytämässä verkkoroolinsa niin journalismissa ja palveluissa kuin hinnoittelunkin suhteen.

Selataan lehteä eteenpäin. Ehkä enemmän kuin koskaan aiemmin alalla liikkuu nyt kehitysrahaa. Painoinnovaatioita haetaan Think Ink -kilpailulla. ”Painamalla voidaan toteuttaa elämyksiä, jotka toimivat ilman mitään ylimääräisiä härveleitä.” Äänessä ei ole painokonekauppias vaan Rovion Peter Vesterbacka. Maailmanmenestys Angry Birdskin laajentaa jo printtiin. Miettikääpäs sitä.

Sähköisen puolen tutkimus- ja kehitystyön jättipanostus on Next Media -hanke. Nyt esillä ovat tulokset tablettien käyttämisestä ja lukijasuhteesta. Uudet kanavat, niissä toimivat ilmaisutavat ja eri välineiden yhteispeli rakentuu koko ajan.

Entäs ne nuoret? Lukekaa Luetko sinä? -kampanjan voittajan Heikki Suomisen teksti omasta kirjoittamisestaan. Tutustukaa nuorten yhteiskunnallisen aktivoimisen esimerkkeinä norjalaiseen Politisk Pepperiin ja Tätä tutkin -palstan EU-uutisia käsittelevään graduun. ”Sanomalehdillä on erityisesti netissä oivat lähtökohdat saada nuoret kiinnostumaan EU:sta ja yhteiskunnasta yleensä”, tekijä sanoo.

Sisäsivuilta näette, mitä nuoret kesätyönhakijat halusivat sanomalehtien työhönottajilta kysyä. Opiskelijoiden meille lähettämät kysymykset ovat hyviä – ja niitä on paljon. Sanomalehti työpaikkana kiinnostaa. Hienointa on, että kyselymme mukaan sanomalehdet tarjoavat nuorille tekijöille kesätyötä aiempien vuosien tapaan.

Olen päätoimittaja Riikka Venäläisen kanssa samaa mieltä siitä, että pessimistiä pidetään meillä optimistia vakuuttavampana mediakeskustelijana. Halpa piikittely ja manailu niellään helpommin kuin myös onnistumisia punnitsevät näkemykset. Miksi ihmeessä?

Tuulta piisaa nyt ja lisääkin sopii odottaa. Mitään asioita ei kuitenkaan edistetä olemalla varmuuden vuoksi pessimistinen ja sulkemalla silmät mahdollisuuksilta.

Kommentit