Tilaa Uutiskirje!

Kuluttajan ääni hukkuu digimainonnan hypeen

Näkökulmat

Sirpa Kirjonen, Sanomalehtien Liiton kuluttaja- ja mediamarkkinoinnin johtaja

Mainostajien Liiton Mainosbarometri lupaa erittäin hyvää tai vähintäänkin hyvää mainonnalle, joka tulee kuluttajan sähköpostiin, käsipuhelimeen tai ilmaantuu hänen käyttämiinsä sosiaalisen median palveluihin.

Kuluttaja ei kuitenkaan lämpene näiden välineiden käytölle, vaikka juuri hänen mielenkiintoaan tavoitellaan.

Suomalaiset haluavat vastaanottaa mainontaa ylivoimaisesti eniten painetussa muodossa, olkoon se sitten vaikka kuinka perinteinen ja jo monisatavuotinen tapa lähestyä ihmisiä. Tylsää? Ei toki, kun mainonnan viesti osataan pukea haluttavaksi, relevantiksi ja kiinnostavaksi.

Jos kuluttajan nahkaan isketään kiinni väärinä aikoina ja väärillä tavoilla, voidaan tehdä hallaa kuluttajien suhtautumiselle kaikkeen mainontaan.

Onko sinusta mukava astua sisään liikkeeseen, jossa joku tulee heti kiinni ja kulkee lähestulkoon niskaan hengittäen perässäsi ja tyrkyttää mitä vähiten sinua kiinnostavia tuotteita. Myyjä tempaa vaatteita eteesi ja vakuuttaa mallin, värin, tyylin pukevan juuri sinua – vaikka et itse syttyisi niistä lainkaan. Kuinka epämukava olo sinulla on liikkeessä? Ostatko jotain vain päästäksesi kassan jälkeen nopeasti ulos (ja kadut ostostasi) – vai rohkaistutko vain kävelemään ulos. Kummassakin tapauksessa ehkä päätät, että tuohon liikkeeseen en enää palaa. Myyntitapa oli liian tungetteleva – tai markkinointiviestintää ajatellen käytetään mediaa, joka tulee ” ihan iholle”.

Painetun sanomalehtimainonnan suosiosta on monta vakuuttavaa tutkimustulosta, yksi niistä on Kari Elkelän väitöskirja suomalaisten kanavapreferensseistä.

Samaa kieltä puhuvat myös Yhteisöllistyvä media -tutkimus ja tuorein KMT Kuluttaja -tutkimus. Halunsa ovat esittäneet tuhannet suomalaiset edustavissa ja luotettavissa tutkimuksissa.

Onko kuluttajan omalla halulla merkitystä? Jos kuluttajan nahkaan isketään kiinni väärinä aikoina ja väärillä tavoilla, voidaan tehdä hallaa kuluttajien suhtautumiselle kaikkeen mainontaan.

Mielestäni on entistäkin enemmän syytä pysähtyä miettimään, kuinka lähestymme kuluttajia, kuinka palvelemme heitä kiinnostavimmin ja kuinka kunnioitamme heidän omia toiveitaan. Myös mediavalinnassa.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast