Tilaa Uutiskirje!

Lehdistö toivoo tuekseen viiden prosentin alvia

Ajankohtaiset

Selvitysmies Tuomas Harpfin esitys median tukemisesta on positiivinen sanomalehdistön kannalta. Erityisen tärkeä osa esitystä on lehtitilausten arvonlisäveron alentaminen 5 prosenttiin.

– Esitetty arvonlisäverokanta tukisi lehdistön elinvoimaisuutta digisiirtymässä ja purkaisi välittömiä kustannuspaineita. Se myös tekisi kilpailutilanteesta oikeudenmukaisemman, sanoo Sanomalehtien Liiton hallituksen puheenjohtaja Vesa-Pekka Kangaskorpi.

– Mielestäni positiivista on, että myönnetään avoimesti alv:n noston olleen virhe. Ministeri Pia Viitanen on ottanut asiassa hyvin vastuullisen kannan. Hän on pyrkinyt aidosti tunnistamaan lehdistön tilanteeseen vaikuttavat asiat ja tarkastelemaan tilannetta nimenomaan viestintäpoliittisesti, hän jatkaa.

Mielestäni positiivista on, että myönnetään avoimesti alv:n noston olleen virhe.

Myös liittojohtaja Jukka Holmbergin mukaan arvonlisävero on vaikutuksiltaan keskeinen.

– Hallituksen pitäisi nyt tehdä päätöksiä, jotka tukevat kasvua ja työllisyyttä. Veromuutos pienentäisi verotuloa, mutta merkittävä osa rahoista palautuisi valtion kassaan dynaamisina vaikutuksina, kuten selvitysmieskin toteaa.

Kangaskorven mukaan esitetty mediatuki on tärkeä myös symbolisesti, koska se viestii, että sanomalehdistö on merkittävä osa demokraattista yhteiskuntaa.

Suorassa tuessa Holmberg pitää hyvänä sitä, että se on alustaneutraali. Tukea ei pitäisi kuitenkaan rajata esityksen mukaisesti niin, että sitä voivat saada vain yli neljän hengen toimitukset. Pienimmilläkin lehdillä pitää olla mahdollisuus tukiin.

Esityksessä on otettu huomioon myös sanomalehtien jakeluun liittyvät asiat.

– Sanomalehtialalle on tärkeää, että selvitysmies on ottanut esiin jakelun määräaikaisen tuen ja sen mahdollisuuden, että sanomalehdet kuuluisivat yleispalvelun piiriin, toteaa Holmberg.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast