Tilaa Uutiskirje!

Lehtien sivubisnekset

Alma Median voitosta merkittävän siivun tuotti rekrytointipalvelu. Löytyykö lehdistön ansaintalogiikan puuttuva palanen muualta kuin journalismista?

Lehtitalot yrittävät ratkaista, mistä löytää uusia tuloja. Alma Median Raimo Mäkilän johdolla niitä etsitään muun muassa rekrytointipalveluista. Kuva: Vesa Laitinen. |
Ajankohtaiset

Kun Alma Media helmikuun lopussa julkaisi viime vuoden tilinpäätöksensä, yhtiön tulosta eivät suinkaan nostaneet perinteiset lehtibrändit Kauppalehti, Iltalehti ja Aamulehti. Niiden sijaan Almassa iloitaan esimerkiksi digitaalisten kuluttajapalveluiden hyvästä lennosta.

Yhtiön rekrytointipalvelut Tšekissä ja Slovakiassa ovat olleet kovassa kasvussa. Viime vuonna Alma Markets -liiketoimintayksikkö toi reilut 21 prosenttia Alman liikevaihdosta mutta peräti 70 prosenttia liikevoitosta.

Muutos kuvastaa laajemminkin suomalaisten lehtitalojen murrosta: perinteisen journalismin tuomien tuottojen hiipuessa tuloja on löydettävä muualta. Siksi Suomen suurimmat sanomalehtiyhtiöt Alma Media, Keskisuomalainen ja Sanoma Media Finland ovat hiljalleen muuttuneet ja muuttumassa lehtiyhtiöistä monialayhtiöiksi, jotka muun muassa sijoittavat startup-yrityksiin ja omistavat markkinointiviestintätoimistoja sekä työpaikka- ja asuntoilmoitussivustoja.

Lisäksi ne järjestävät tapahtumia ja tuottavat digitaalisia palveluja muille yrityksille. Yhtiöiden tuloksesta yhä isompi osa tulee muualta kuin perinteisestä journalismista eli omien lehtien tekemisestä, jakelusta ja painamisesta.

”Yhtiöiden tuloksesta yhä isompi osa tulee muualta kuin perinteisestä journalismista eli omien lehtien tekemisestä, jakelusta ja painamisesta.”

Alma Markets -liiketoimintasegmenttiin kuuluu muun muassa Etuovi.comin, Monster.fi:n ja Autotalli.comin kaltaisia brändejä. Yhtiö siis tekee digitaalisesti sitä samaa kuin sanomalehdet ovat vuosikymmeniä tehneet: näyttää asiakkaiden ostamia luokiteltuja ilmoituksia verkossa.

Keskisuomalainen Oyj taas etsii konsernijohtaja Vesa-Pekka Kangaskorven mukaan systemaattisesti lisää liikevaihtoa toiminnoista, joissa voidaan hyödyntää konsernin perinteistä osaamista ja tekijäjoukkoa. Esimerkiksi Keskisuomalaisen viime vuonna perustama markkinointiviestintäyhtiö Kamua tavoittelee lähivuosina miljoonan euron liikevaihtoa. Tavoitteena on kasvattaa toimintaa senkin jälkeen.

Sanoma Media Finlandin toimitusjohtaja Pia Kalsta puhuu varovaisemmin ei-journalistisista liiketoiminnoista. Hän korostaa sisältöliiketoiminnan eli perinteisen journalismin merkitystä, mutta myöntää, että se ei yksin riitä tulevaisuudessa.

– Siksi haemme myös uusia liiketoiminnan alueita.

Esimerkiksi sisältömarkkinointi, natiivi- ja videomainonta sekä pelillistäminen ovat Kalstan mukaan nopeasti kasvavia alueita mainonnan puolella.

 

> Lue koko juttu yhtiöiden uusista liiketoimintamalleista Suomen Lehdistön erikoisnumerosta (4/16). Osta printtilehtenä tai digitaalisena. 80-sivuiseen erikoisnumeroon on koottu myös kaikkien Sanomalehtien Liiton jäsenlehtien ja jäsenyritysten yhteystiedot sekä tilastotietoja.

 

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast