Sulje

Lehtimainonnan määrä laski selvästi

mainonta

Sanomalehdillä pyyhki mainonnassa heikosti tammikuussa. Niiden mediamainontaan käytetty nettoeuromäärä laski 17,1 prosenttia verrattuna viime vuoden tammikuuhun. Myös kaupunki- ja noutopistelehdissä laskua oli 11,4 prosenttia ja aikakauslehdissä 12 prosenttia.

Toisaalta verkkomainonta kasvoi 11,2 prosenttia, ja siitä osa menee myös lehtien verkkomainontaan.

Tammikuussa mainonnan määrä laski kokonaisuutena 4,4 prosenttia vuoden 2016 tammikuuhun verrattuna. Mediaryhmistä plussalle pääsivät verkkomedian lisäksi televisio, radio, ulkomainonta ja elokuva.

”Mediamainontaan käytetty nettoeuromäärä laski 17,1 prosenttia verrattuna viime vuoden tammikuuhun.”

Mediamainontaansa lisäsivät tammikuussa erityisesti kosmetiikan, telepalveluiden sekä matkailualan mainostajat. Elintarvikkeiden, finanssialan ja lääkkeiden mainonta oli puolestaan laskusuunnassa.

Mainosluvut tuottaa Kantar TNS.

Mediamainonnan kuukausiseurantaan on lisätty muutama verkkomedia ja yksi uusi ulkomainosyhtiö. Seurattavien sanoma-ja aikakauslehtien määrä on sen sijaan pienentynyt. Printtimainonnan kokonaiseuroihin ja muutosprosenttiin tällä on vain pieni vaikutus.

Kommentit