Sulje

Mediataloissa ei hätkähdetä Facebookin uusia linjauksia – ”Vaarallista, jos bisnestä luovutetaan liikaa jättien käsiin”

facebook

Keskisuomalainen ja Kaleva katsovat rauhassa, miten uutismedioiden näkyvyys palvelussa vähenee.

Facebookin aikomus vähentää uutismedioiden näkyvyyttä palvelussaan ei näytä aiheuttavan suurta huolta suomalaisissa mediataloissa.

Sanomalehti Kalevan verkkopäätoimittaja Niiles Nousuniemen mukaan tilanteeseen on varauduttu henkisesti, mutta konkreettisia toimintatapojen muutoksia lehdessä se ei ainakaan vielä aiheuta.

– Mitään massiivisia valmistelevia toimenpiteitä ei ole tarkoitus käynnistää, Nousuniemi sanoo.

Samoilla linjoilla on Keskisuomalainen-konsernin digitaalisen liiketoiminnan johtaja Kirsi Hakaniemi. Hänen mukaansa konsernin lehdissä katsotaan nyt rauhassa, miten Facebookin tekemät muutokset vaikuttavat juttujen näkyvyyteen.

Facebook ilmoitti viime viikolla keskittyvänsä jatkossa palvelun käyttäjien ystävien ja sukulaisten päivitysten parempaan näkyvyyteen. Samalla yritysten ja medioiden ilmaista näkyvyttä on tarkoitus vähentää.

”Pelkästään sen takia ei panostuksia ruveta kasvattamaan, että saisimme lisää kävijäliikennettä Kaleva.fi:hin.”

Muutos rokottanee erityisesti pieniä medioita, joista monen verkkoliikenteestä iso osuus tulee juuri Facebookista.

Hakaniemen mukaan Keskisuomalainen-konsernin julkaisujen verkkoliikenteestä keskimäärin noin 25 prosenttia tulee Facebookin kautta. Konserniin kuuluvilla Etelä-Suomen kaupunkilehdillä osuus on vielä huomattavasti tätäkin suurempi.

Hakaniemen mukaan yhtiössä on kuitenkin jo pitkään otettu huomioon, että muitakin tapoja verkkoliikenteen lisäämiseksi ja pitämiseksi on oltava kuin Facebook. Esimerkiksi Keskisuomalainen lähettää lukijoilleen päivittäin uutiskirjeen, ja myös mobiilisovelluksen push-viesteillä tavoitellaan suoraa liikennettä verkkopalveluun. Lehtien verkkopalveluissa myös suositellaan sisältöjä konsernin muista julkaisuista.

– On vaarallista, jos bisnestä luovutetaan liikaa isojen jättien käsiin tai media on pelkästään Facebookissa. Silloin muutokset saattaisivat keikauttaa liiketoiminnan suuntaa.

Suomen Lehdistön viime syksynä julkaiseman selvityksen mukaan Facebookin merkitys lehtien verkkoliikenteen lähteenä on ollut kasvussa. Suorat käynnit ovat kuitenkin edelleen suositumpi tapa vierailla suomalaisten medioiden verkkosivuilla.

Hakaniemen mukaan viime aikoina esimerkiksi Googlen kautta tullut liikenne on lisääntynyt muun muassa siksi, että hakukoneyhtiö on lisännyt hakutulosten yhteyteen linkkejä lehtien suosituimpiin sisältöihin.

Hakaniemi sanoo, että digitaalisten tilausten kasvattaminen on Keskisuomalaisen lehdille tärkeä tavoite. Siksi yhtiössä harkitaan tilannekohtaisesti näkyvyyden ostamista Facebookista esimerkiksi tiettyjen kohderyhmien tavoittamiseksi.

Samalla hän kuitenkin muistuttaa, että kaikenlaisia kokeiluja tehdään jo nyt ja on tehty jo pitkään.

– On selvää, että esimerkiksi Facebook ja Google muuttavat toimintatapojaan koko ajan, ja siksi on pysyttävä ajan hermolla.

Tampereen yliopiston journalistiikan vierailijaprofessori Jussi Pullinen hahmottelee kirjoituksessaan uutismedioille mahdollisia tapoja saada sivuilleen liikennettä Facebookin sijaan. Niitä voivat olla esimerkiksi kohderyhmittäin räätälöidyt uutiskirjeet, linkkien jakaminen ”yhteisöllisiin” ryhmiin, joita Facebook alkaa nyt suosia, ja yksittäisten toimittajien roolin korostuminen uutisten jakajina.

Koillissanomien päätoimittaja Petri Karjalainen kertoi Suomen Lehdistön marraskuisessa jutussa lehden kehittävän omaa mobiilisovellusta yhtenä vastauksena suoran liikenteen lisäämiseen.

Kalevan Nousuniemi toteaa, että Kalevan sisältöihin törmää jo nyt usein erilaisissa Facebook-ryhmissä, joissa käsitellään Oulun seudulla tapahtuvia asioita.

– Niitä jakavat tavalliset käyttäjät, joita jutut koskettavat, hän sanoo.

Nousuniemen mukaan Facebookilla on verkkoliikenteessä oma merkityksensä, mutta lehti keskittyy enemmän suoraan liikenteeseen ja mobiilisovelluksen kautta tulevaan liikenteeseen. Kaleva on tarvittaessa valmis maksamaan Facebookille näkyvyydestä, jos sillä saadaan riittäviä hyötyjä.

– Mutta pelkästään sen takia ei panostuksia ruveta kasvattamaan, että saisimme lisää kävijäliikennettä Kaleva.fi:hin. Se liittyy ennemmin muihin tilanteisiin, kuten yksittäisiin markkinointikampanjoihin.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit