Sulje

Tanja Aitamurto

Mitä opin Uutisraivaajasta

Tanja Aitamurto valmistelee väitöskirjaansa joukkoälystä Tampereen yliopistossa ja parhaillaan opiskelee Stanfordin yliopistossa vierailevana tutkijana..

Uutisraivaaja-kilpailun ensimmäinen vuosi on ohi. Kilpailun finalisteiksi valittiin viime keväänä kymmenen joukkuetta, jotka kehittivät projektiaan eteenpäin pienen apurahan turvin.

Uutisraivaaja on Helsingin Sanomain Säätiön innovaatiokilpailu, jossa etsittin ideoita tiedonvälityksen kehittämiseksi. Kilpailun voittajaksi valittiin syyskuun puolivälissä Scoopinion.com-niminen uutisten jakelu- ja suosittelupalvelu.

Olen ollut järjestämässä kilpailua, ja pohtinut Uutisraivaaja-vuoden aikana seuraavia kysymyksiä:

 

1. Ideoita on paljon, mutta miksi kuitenkin vain harvasta on niiden toteuttajaksi? Menestynyt toteutus vaatii omistautumista, heittäytymistä, kunnianhimoa, älyä. Se vaatii epäonnistumisen sietokykyä, kykyä muuttaa suunnitelmia lennossa, kanttia vaatia itseltään ja muilta paljon.

Jokainen Uutisraivaaja-kilpailuun hakenut pelasi uhkapeliä. Projekteihinsa täysillä heittäytyneet finalistitiimit ottivat sen riskin, että käyttävät kuukausia aikaansa Uutisraivaajaan mutta eivät silti voita kilpailua.

Osa finalistitiimeistä aikoo kuitenkin edelleen jatkaa kehitystyötään, vaikka eivät kilpailua voittaneetkaan. Tämä osoittaa loistavaa asennetta – oikeastaan ainoaa oikeaa asennetta: projekti tehdään joka tapauksessa, tuli kilpailussa menestystä tai ei. Osallistujat eivät kehittäneet ideaansa Uutisraivaaja-kilpailua vaan käyttäjiä varten. He näkevät kilpailun vain alkuna prosessissa, jossa syntyy uutta.

 

2. Pitäisikö Uutisraivaaja-kilpailun muuntua enemmänkin ohjelman suuuntaan? Sellaiseksi, joka opettaa, kuinka tehdään digitaalista tuotekehitystä ja liiketoimintaa?

Harvalla toimittajalla on nimittäin tällaisia taitoja. Toisaalta fiksu ymmärtää, mitä ei osaa, ja hakee tiimiinsä vahvistusta. Jos tekninen osaaminen on heikko kohta, hän löytää tiimiinsä ohjelmoijan. Jos sisällön tuottaminen ja journalismin tuntemus on vähissä, mukaan haetaan näiden taitaja.

 

3. Miksi media-ala ei ole Suomessa nykyistä innovatiivisempaa? Suomessa luetaan lehtiä hämmentävän paljon, julkaistaan käsittämättömän paljon lehtiä ja mediataloilla menee vielä hyvin moneen muuhun maahan verrattuna. Mikä hidastaa tai estää mediatalojen tuotekehitystä tai media-alan kasvuyritysten esiintuloa?

Voisi kuvitella, että näin tiheän lehdistön maassa on paljon alaan liittyvää ainutlaatuista asiantuntemusta, joka tuottaisi uraauurtavia tuotteita kansainvälisillekin markkinoille.

Uutisraivaaja-vuosi on ollut huikea. On inspiroivaa tavata ihmisiä, jotka ovat innostuneita projekteistaan ja jotka haluavat toteuttaa ajatuksensa työtä pelkäämättä ja mukavuudenhalunsa unohtaen.

Uutisraivaajan kehittämiseksi tarvitaan ideoita, palautetta ja yhteistyökumppaneita. Kaikkea tätä otetaan vastaan osoitteessa tanja.aitamurto@gmail.com.

Lisää keskustelua aiheesta löytyy osoitteessa blogi.uutisraivaaja.fi

Kommentit