Tilaa Uutiskirje!

Mokaa mutta tee se nopeasti

Näkökulmat

Kirjoittaja on Suomen Lehdistön päätoimittaja.

Päätimme elokuussa tehdä Suomen Lehdistöön suuren epäonnistumiskyselyn. Ajatus oli kertoa kerrankin pieleen menneistä kokeiluista ja siitä, mitä niiden avulla opittiin.

Käsittelen tulokset tässä:

Naapurilehdet kokeilivat yhteistä kuukausiliitettä. Lehti kuitenkin kaatui ilmoitusten puutteeseen. Kullakin lehdellä oli omat myyjänsä, jotka kauppasivat luontevasti vain kotilehteään. Vastaajan mukaan myyjille olisi kannattanut luoda selkeämmät tavoitteet.

Toinen vastaaja kertoi, että koululaisten kännykkäkuvakisaan tuli vain muutama kuva. Hän ei järjestäisi samankaltaista tempausta toiste.

Yksityiskohtainen lopetetun kokeilun avaaminen opettaisi enemmän kuin optimistiset ajatukset lanseerausvaiheessa.

Kolmas vastaaja kertoi verkkosisällön uudistuksista, jotka noudattelivat aina samaa kaavaa. Esimies antoi tavoitteen ja deadlinen, mutta jätti työntekijän yksin ratkomaan ongelmat. Mitään ei kuulemma opittu.

Kiitos kaikille kolmelle vastaajalle!

Osasimme odottaa laihaa tulosta. On inhimillistä, ettei omia ja työkavereiden vääriksi osoittautuneita ajatuksia huvita yksilöidä mediassa.

Alan kannalta on kuitenkin sääli, ettei asiakasrajapintaan särkyneistä ideoista puhuta. Yksityiskohtainen lopetetun kokeilun avaaminen opettaisi enemmän kuin optimistiset ajatukset lanseerausvaiheessa.

Epäilemme, että mediassa ympäri maata pohditaan samoja kysymyksiä. Kunpa kaikkien ei tarvitsisi myös tehdä samoja virheitä.

Ehkä ongelma oli kuitenkin kyselyn asetelmassa.

Kerromme tässä lehdessä, miten suurimmissa mediataloissa kokeillaan jo startupien oppien mukaan. Niissä viljellään epäonnistumisen hyvettä ja luodaan nopeasyklistä, sallivaa kokeilukulttuuria.

Siinä epäonnistuminen voi olla suurin onnistuminen: vain kokeilemalla saatiin vastaus vaikeaan kysymykseen.

Yleensä ei edes puhuta epäonnistumisesta, ainakaan suomeksi. Sanaan liittyy turhaa häpeää, lällättämistä ja vellomista.

Mieluummin feilataan. Sillä niin kuin sanonta kuuluu, fail fast, fail early.

Epäonnistuminen on myös ikävän passiivista. Nyt tapetaan. Kokeillaan paljon ja tapetaan omat ideat mieluummin tänään kuin kuukauden päästä.

> Lue lisää Suomen Lehdistöstä 6/2016. Tilaa printtilehti täältä.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast