Tilaa Uutiskirje!

Myrskyssä pärjää vain yhteistyöllä

Näkökulmat

Tällä kertaa kissan nosti pöydälle Aamulehden vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen.
 width=

Tällä kertaa kissan nosti pöydälle Aamulehden vastaava päätoimittaja Jouko Jokinen.

Ei tämä ole murros. Tämä on myrsky.

Media on myrskyssä. Meitä ravistelevat monet voimat, joihin emme voi itse juurikaan vaikuttaa. Teknologia, sisällön tarjonnan määrällinen räjähdys, talouden taantuma, uudet mediakanavat, mobiili maailma, liikkuva kuva, kuluttajien mediankäytön vallankumouksellinen muutos….

Myrskyssä pitää toimia määrätietoisesti, rauhallisesti ja rohkeasti. Kaveriin pitää luottaa. Pahimmat virheet ovat sähläys ja apatia.

Median myrskyssä lehdistö tuntuu liian usein uskovan, että yksin, ilman kaveria, voisi pärjätä paremmin. Kuulen myös apaattisia kommentteja. Vaikka meihin vaikuttaa väkeviä voimia, niihin voi reagoida oikein. Reagoimattomuus ja hyvien aikojen perusteeton odottelu on nyt tuhoisaa.

Median myrskyssä lehdistö tuntuu liian usein uskovan, että yksin, ilman kaveria, voisi pärjätä paremmin.

Näköalatonta pessimismiä viljellään liikaa. Ei myrsky milloinkaan laannu. Ei skuuppeja kannata tehdä. Ei se tuo lisää rahaa. Ei verkkohittejä kannata tehdä. Ei se tuo lisää rahaa. Ei laatu ole enää hyvä bisnes. Ei digitaalisessa mediassa ole ansaintaa.

Voi olla, mutta tuolla asenteella ei löydetä Amerikkaa. Niitä asioita, joiden olemassaolosta emme tiedä vielä mitään. Tai ei löydetä edes uutta maisemaa, jossa tuuli on hieman tyynempää ja jossa pärjäämme oikein hyvin, vaikka entinen loistoalus onkin matkalla vähän kolhiintunut. Niskalaukauksen odottaja voi odottaa enää vain niskalaukausta.

 

Mediamyrskyssä rusinat pullasta -ajattelu houkuttaa. Napataan yhteistyöstä nopeat säästöt ja saadaan seuraavaan budjettiin vähän helpotusta. Pelkästään säästämällä tätä peliä ei kuitenkaan voiteta.

Lehdistössä pohditaan nyt aivan liikaa nopeat eurot silmissä perinteisiä yhteistyökuvioita. Kärkimediaa, Suomen Tietotoimistoa, Sanomalehtien Liittoa, Viestinnän Keskusliittoa, Treffi-konsortiota…

Jos Kärkimediaa tai Suomen Tietotoimistoa ei olisi noin 20 ja yli 120 vuotta sitten keksitty, ne keksittäisiin nyt.

Moni ajattelee, että kustantajan ongelmat ratkeavat, kun yhteistyöstä luovutaan tai ainakin hinta alenee merkittävästi. Itsensä pettämistä. Jos Kärkimediaa tai Suomen Tietotoimistoa ei olisi noin 20 ja yli 120 vuotta sitten keksitty, ne keksittäisiin nyt. Lehtien yhteistyön vähentäminen olisi tässä tilanteessa mahdollisimman idioottimainen ratkaisu. Kilpailijat hurraisivat raivokkaasti.

 

Yhteistyön rusinat on nopeasti syöty. Lehtiyhtiöiden päättäjät olisivat pieniin säästöihin hetken tyytyväisiä, mutta sen jälkeen ei enää olisi yhteistyötä. Kylmä tulevaisuudennäkymä.

Totta kai päällekkäisyydet pitää poistaa. Totta kai esimerkiksi STT:n ja muiden yhteistyötapojen rooli pitää miettiä uudelleen. Uutisten tukkukauppa oli menestys vuosikymmeniä, mutta ei ole enää. STT:n uusi rooli on varmasti erilainen, mutta edelleen tärkeä. Myrsky vaikuttaa alallamme kaikkeen. Maisema on myrskyn jälkeen erilainen.

Tässä tilanteessa lehdistö tarvitsee syvää ja aitoa yhteispeliä. Kilpailemme vain uutisissa, mutta lähes kaikessa muussa toiminnassa voimme tehdä nykyistä syvempää yhteistyötä.

Ongelmat ovat samat. Ratkaisut hyödyttävät kaikkia. Niitä pitää etsiä yhdessä. Ja ne pitää toteuttaa yhdessä.

 

Ensi kerralla kirjoittajana voit olla sinä: kerro aiheesi toimitukselle. Sähköposti: [email protected].

 

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast