Tilaa Uutiskirje!

Naistenlehteä jokaiseen hetkeen

Sanoma Magazinesin digitaalisten sisältöjen johtaja Harri Lindfors ja Me Naisten päätoimittaja Johanna Lahti selaavat naistenlehden juttuja tabletilta ja älypuhelimelta. Heidän mukaansa Joka päivä -konseptin taloudelliset tavoitteet on ylitetty ja konseptia ollaan viemässä muihin Sanomien aikakauslehtiin
Ajankohtaiset

• Me Naiset on ensimmäinen suomalainen naistenlehti, joka tarjoaa sisältöjä tilaajilleen päivittäin. Viikoittain ilmestyvää printtilehteä täydentävät mobiilissa ja verkossa luettavat jutut.

Älypuhelimen näytölle aukeaa tarkkapiirtoinen, kirkas kuva Me Naiset -lehden tuoreimmasta kannesta. Siinä hymyilee valkoisilla hampaillaan laulaja Anna Abreu. Parilla sormen liikautuksella pääsee lehden sisällysluetteloon ja sieltä valitsemaan vaikka sen Annaa käsittelevän jutun.

Itse juttu ilmestyy luettavaksi yhdelle puhelimen näytön levyiselle palstalle taitettuna. Elementit kuvineen ja fontteineen ovat samat kuin printtilehdessä.

Lehti on kuitenkin taitettu erikseen älypuhelinta varten, ja se on Suomessa ensimmäinen laatuaan. Maailmallakin vastaava kännykkään räätälöity lehti on harvojen käytössä.

Me Naiset Plussaksi nimetty tuote on osa Me Naisissa kesällä lanseerattua Joka päivä -konseptia. Ideana on tarjota aikakauslehden tilaajille sisältöjä missä ja milloin vain.

– Maailma ja ihmisten mediankäyttö on muuttunut paljon. Emme voi enää olettaa, että lukijat odottaisivat kuin linnunpoikaset, että toimitamme heille vain printtilehden kerran viikossa. Se ei voi olla ainoa tapamme toimia, sanoo Me Naisten päätoimittaja Johanna Lahti.

– Ihmiset räpläävät koko ajan kännyköitään tai tablettejaan. Olisimme pöllöjä, jos emme tarjoaisi sisältöjä noihin tilanteisiin. Joka päivä -tilaajat saavat enemmän ja aikaisemmin kuin muut.

Kännykkälehti, tabletti- ja verkkonäköislehti sekä printtilehti ilmestyvät kerran viikossa torstaisin. Niiden lisäksi kokonaisuuteen kuuluu lehden maksullinen Joka päivä -verkko-osio, kymmenen kertaa vuodessa ilmestyvä Me Naiset Sport -digilehti, emolehden näköislehti ja arkisto.

Joka päivä -osiossa julkaistaan tällä hetkellä päivittäin kolme uutta juttua: artikkeleja, horoskooppeja, tv-tärppejä ja ruokaohjeita.

Niistä osa on verkkoon varta vasten tehtyjä ja osa printtilehteen tulevia juttuja, jotka julkaistaan muutamaa päivää aiemmin verkossa. Jutut päivittyvät myös puhelimelle ladattuun lehteen automaattisesti verkkoyhteyden kautta.

Kännykkälehti on teknisistä syistä ladattavissa toistaiseksi vain iPhoneen. Parhaillaan kehitetään uutta toteutustapaa, joka mahdollistaisi sisältöjen jakamisen kätevästi kaikkiin mobiililaitteisiin.

 

Jokaisella kanavalla oma rooli

Johanna Lahden mukaan Joka päivä -konseptiin siirtyminen on ollut aikakauslehdessä iso mullistus. Ajattelu ja tekeminen ovat muuttuneet. Jokaisen jutun kohdalla pitää miettiä, mihin kanaviin se tehdään, millaista kertomisen tapaa käytetään ja onko sisältö maksullista vai ei.

– Jokaisella kanavalla on oma roolinsa. Printin kanssa ihminen käpertyy sohvan nurkkaan ja ottaa aikaa itselleen. Kännykkä on nopea väline, joka kaivetaan laukusta esimerkiksi bussipysäkillä. Verkko on jotain siltä väliltä, Lahti pohtii.

Ratkaisut maksullisuudesta tehdään aina juttu kerrallaan. Verkkosivujen maksuttomalle puolelle laitetaan päätoimittajan mukaan niin sanotut vetojutut, jotka tuovat sivuille liikennettä. Maksulliseen Joka päivä -osioon sopivat myös syventävät aineistot.

Jälkikäteen ajatellen sisällöllisten linjausten suunnittelun olisi Lahden mielestä voinut aloittaa vieläkin aiemmin, sillä se on työllistänyt paljon konseptin käyttöönoton jälkeen.

Suurten fanfaariuudistusten aika on ohi.

Myös sen hän on huomannut, että ajattomien juttujen suunnitteluprosessia kannattaa aikaistaa.

– Jotta pystyy tekemään nopeaa, pitää tehdä suunnitellummin ja pidemmällä syklillä hidasta.

Me Naisissa kaikki toimittajat tuottavat sisältöjä kaikkiin kanaviin. Lehden graafikoista kaksi taittaa myös kännykkälehteä. Toimitukseen rekrytoitiin keväällä kaksi uutta tekijää: digituottaja ja sosiaalisen median toimittaja.

Toimitus on saanut paljon digikoulutusta, ja jokainen muun muassa seuraa verkkoanalyysejä siitä, miten paljon eri jutut keräävät lukijoita.

 

Jatkuvaa uudistumista

Johanna Lahti ja Sanoma Magazinesin digitaalisten sisältöjen johtaja Harri Lindfors eivät kerro Joka päivä -konseptin taloudellisia tavoitteita, mutta paljastavat, että ne on ylitetty. Kumpikin on tyytyväinen uusien tilausten määrään ja saatuun palautteeseen.

– Se toki kertoo paljon, että olemme viemässä tätä muihin brändeihin. Näemme, että olemme oikean äärellä, Lindfors muotoilee.

Mainostajille uusi konsepti tarjoaa Lindforsin mukaan mahdollisuuden olla mukana nopeammassa syklissä.

– Tämä on avannut mainostajien silmät siinä, että Me Naiset ei ole enää viikkolehti vaan kokonaisvaltainen media.

Loppuvuosi on Me Naisissa kehityksen vaihe, jossa analysoidaan, mikä toimii ja mikä ei.

Me Naiset ei ole enää viikkolehti vaan kokonaisvaltainen media.

– Suurten fanfaariuudistusten aika on mielestäni ohi, eli sellaisten, joissa sulkeudutaan kuukausiksi bunkkereihin ja lanseerataan sen jälkeen mittava uudistus. Jatkuva suunnan etsiminen, kokoaikainen kehittäminen, tuulien haistelu ja niihin reagointi on tämän prosessin pääidea, Johanna Lahti sanoo.

Ensi vuonna Joka päivä -konsepti otetaan käyttöön useissa muissa Sanoman aikakauslehdissä. Joka päivä -elementit voivat olla eri lehdissä erilaisia niin sisällöltään kuin tekniikaltaankin.

Perusajatus kuitenkin säilyy. Aikakauslehti on läsnä lukijoiden arjessa paikasta ja ajasta riippumatta, juuri silloin kun tilaaja haluaa.

> Joka päivä -konsepti on osa Next Media -tutkimusohjelmaa.

 

Joka päivä -tilaus sisältää:

  • kerran viikossa ilmestyvän printtilehden
  • kerran viikossa ilmestyvän Me Naiset Plus -kännykkälehden (sisältää 60–70 prosenttia samana päivänä ilmestyvän printtilehden sisällöistä sekä koko ajan päivittyvää sisältöä), joka on toistaiseksi teknisistä syistä ladattavissa vain iPhoneen
  • verkkosivujen maksullisen Joka päivä -osion, jossa julkaistaan päivittäin kolme uutta juttua
  • kymmenen kertaa vuodessa ilmestyvän Me Naiset Sport -digilehden
  • näköislehden ja arkiston, jotka ovat luettavissa verkossa ja tablettisovelluksena.

 

Vinkit

Näin syntyy hyvä uudistus

  • Ole mieluummin rohkea kuin liian varovainen. Kokeile uutta!
  • Ota koko toimitus mukaan uudistukseen. Viisaus ei asu harvoissa päissä.
  • Aloita suunnittelu hyvissä ajoin – millainen sisältö mihinkin kanavaan, mikä on maksullista?
  • Suhtaudu uudistukseen jatkuvana prosessina. Kerralla ei tule valmista.
  • Seuraa ja analysoi tarkkaan, mikä toimii ja mikä ei. Tee tarvittaessa nopeitakin korjausliikkeitä.

Lisää aiheesta

Lehtiarkisto

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast