Sulje

Eero Leppänen

Netflix opetti, että tilausmalli toimii verkossa – nyt se voisi opettaa analytiikkaa

analytiikka

Lähes jokainen toimitus julistaa nyt vannovansa analytiikan nimeen ja siirtävänsä painopistettä maksavaan tilaajaan ampparikulkijan tai Facebook-päiväperhosen sijaan. Maksumuurin takainen analytiikka on kuitenkin vielä alkeellista.

Pitäisikö meidän analysoida maksavan asiakkaan käyttäytymistä yksityiskohtaisemmin?

Siinä voimme ottaa mallia Netflixiltä.

Netflix opetti kuluttajan maksamaan sisällöistä verkossa. Tilaajamallissa uusien asiakkaiden houkuttelemisen lisäksi on oleellista, että asiakas on uskollinen ja jatkaa tilaustaan.

Mutta miten saadaan selville, mikä asiakkaalle on tärkeää? Löytämällä elementit, jotka koukuttavat käyttäjää.

Netflix on palveluna uudistanut itsensä monta kertaa. Sekä sisältö että käyttäjäkokemus ovat nyt ihan toista kuin verkkopalvelun alkuaikoina.

”Käytännössä Netflix on poistanut riskinsä luovasta työstä valtavan tietomäärän analysoinnin avulla.”

Netflix aloitti palveluna, joka lähetti dvd-levyjä käyttäjille postitse vuokralle. Siitä se jatkoi kuukausimaksulliseksi striimauspalveluksi, joka ei vielä juuri eronnut muista vastaavista. Palvelussa oli muualta lisensoituja elokuvia ja televisiosarjoja.

Maksavan asiakkaan käyttäytymistä seurattiin verkkopalvelussa tarkasti. Samalla löydettiin myös mielenkiintoisia yhteyksiä.

Eräs 1980-luvun englantilaissarja koukutti katsojia Netflixissä. Sarjan katsojat olivat myös erityisen kiinnostuneita David Fincherin ohjauksista ja Kevin Spaceyn tähdittämistä elokuvista.

Yhteys löytyi analysoidusta datasta niin vahvasti, että Netflix teki ensimmäisen oman sisällön suursatsauksensa ja tilasi heti kaksi tuotantokautta sarjaa nimeltä House of Cards.

Sarja oli uusi versio tuosta vanhasta sarjasta, joka yllättävästi kiinnosti yhä. Tuottajaksi hankittiin David Fincher ja pääosaan Kevin Spacey.

Kaksi ensimmäistä kautta maksoi 100 miljoonaa dollaria. Netflix uskalsi sijoittaa hurjan summan, koska yhtiö tiesi vuorenvarmasti, että siitä tulee hitti. Data kertoi sen etukäteen.

House of Cardsin menestyksen jälkeen Netflixin luonne muuttui jälleen.

Yhtiö huomasi, että originaalisisältö koukuttaa paremmin kuin jo kertaalleen kierrätetty ja muilta ostettu sisältö.
Sisältöpäätökset tehdään valtavan kerätyn tietomäärän, big datan, avulla. Nyt Netflixin sisältöä dominoivan oman tuotannon luovat päätökset – käsikirjoitukset, aiheet, näyttelijät, musiikki, epookki, kaikki – tehdään löytämällä yhteyksiä käyttäjädatasta.

Olet myös varmasti huomannut, että Netflixin sarjojen ja elokuvien kuvakkeet vaihtuvat usein. Sekin on datan tulos. Palvelu seuraa käyttäytymistäsi.

Minkälaisia kuvakkeita klikkaat? Ihmisiä? Koneita? Useita ihmisiä, yhtä ihmistä, suutelevia ihmisiä vai asetta heiluttavia? Entä mitä katsot loppuun ja mitä keskeytät? Mitä katsot useamman osan kerralla? Netflix seuraa käytöstäsi palvelussa ja oppii koko ajan enemmän siitä, mistä pidät.

Käytännössä Netflix on poistanut riskinsä luovasta työstä valtavan tietomäärän analysoinnin avulla.

Meillä uutismediassa muurit on pystytetty, mutta asiakkaan ymmärtäminen on vasta alussa.

Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Tilaa Suomen Lehdistö.

Kommentit