Tilaa Uutiskirje!

New York Times katsoi vuoteen 2020 – näihin toimiin se ryhtyy heti

Lisää visuaalisia journalisteja, rahaa Trump-uutisointiin ja printin tuotanto omaan yksikköönsä, toimituksen johto linjaa.

Printti tuo enää kaksi kolmannesta New York Timesin tuloista. Alle 70 prosenttia sen jutuista ilmestyy paperilehdessä. Kuva: 123RF
Ajankohtaiset

New York Times julkaisi viime viikolla vuoteen 2020 katsovan raportin, joka linjaa toimituksen strategiaa ja tavoitteita. Sen mukaan sisältöjen, henkilöstön ja työtapojen täytyy muuttua, jos lehti aikoo säilyttää asemansa.

Samalla julkaistu toimituksen johdon muistio lupaa muutoksia  muun muassa säästöjen muodossa. Näihin toimiin lehdessä ryhdytään pikimmiten:

Vahvistetaan erillistä printtiyksikköä.

Jo loppuvuodesta 2015 New York Times perusti keskitetyn printtiyksikön, joka vastaa paperilehden kokoamisesta. Nyt johto tahtoo tehdä siitä entistä autonomisemman. Ongelma on ollut, etteivät toimituksen osastojen päälliköt voi keskittyä digisiirtymään, jos päässä pyörii ajatus tilan täyttämisestä printissä. Toisaalta printin laatu kärsii, jos se ei saa ansaitsemaansa huomiota tekijöiltään. Keskittämällä paperilehden suunnittelu vapautetaan muut ajattelemaan digiä.

Trump-uutisointiin rahaa.

Yhtiö investoi ylimääräiset viisi miljoonaa dollaria presidentti Donald Trumpin hallinnon seuraamiseen. Aiemmin on uutisoitu, että Trumpin valinta toi lehdelle yli 130 000 uutta maksavaa tilaajaa.

Palkataan lisää visuaalisia journalisteja.

Lisäksi muuta henkilöstöä koulutetaan ajattelemaan kuvallisemmin ja käyttämään työkaluja, joilla he voivat lisätä visuaalisia elementtejä juttuihinsa. Muutama henkilö palkataan luomaan näitä työkaluja. Muutosta tarvitaan, sillä mobiilissa myös journalismin täytyy olla entistä kuvallisempaa.

Palkataan ulkoa lahjakkuuksia – erilaisilla taustoilla.

Rekrytointia johtamaan nimitetään kokenut journalisti. Erityistä huomiota kiinnitetään siihen, että uutistoimitus heijastelee entistä paremmin jakautuneen kansan eri osia.

Karsitaan editoinnista.

Toimituksen johdon mukaan runsas ja moninkertainen juttujen käsittely hidastaa journalismia, maksaa liikaa eikä kannusta kokeiluja. Siksi säästöjä haetaan karsimalla editoijia – vaikka NYT ”arvostaa editointia aina enemmän kuin muu uutismedia”. Myös toimituksesta on tullut palautetta, että editointia kaivattaisiin enemmän jo juttujen suunnitteluvaiheessa.

Entistä enemmän koulutusta.

Uusien taitojen opettelusta tulee säännöllinen osa New York Timesissa työskentelyä. Koulutusta lisätään, vaikka sitä on jo lisätty viime vuosina merkittävästi. Osa koulutuksesta on pakollista.

Toimitus järjestäytyy teemojen mukaan.

Tärkeiden aihealueiden seuranta jakaantuu usealle eri osastoille – siksi New York Times perustaa temaattisia toimitustiimejä. Yksi kertoo ilmastonmuutoksesta, toinen terveydestä ja kolmas sukupuolesta. Jatkossa osastojako ei ole yhtä kiinteä kuin aiemmin: tiimejä voidaan perustaa ja hajottaa nopeasti.

Feature keksitään uudelleen.

Yhtiö palkkaa pikaisesti kovatasoisen journalistin luomaan strategian digitaaliselle featurelle. Fokusta siirretään palvelujournalismiin, ja digin mahdollisuudet otetaan käyttöön sen sijaan, että verkossa julkaistaan uudelleen printtijuttuja.

Lanseerataan innovaatiotiimi.

Toimituksessa on paljon ideoita kokeiluista ja uusista kerronnan keinoista, mutta liian vähän tilaisuuksia pitchata niitä. Uusi innovaatiotiimi ryhtyy erottelemaan toteuttamiskelpoiset journalistiset ideat muista.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast