Sulje

 Kaija Jäppinen

Päivän lehti on toimiva paketti

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

Kaija Jäppinen, Suomen Lehdistön päätoimittaja

Media puhuu paljon mediasta. Kun ajat ovat tiukat ja hämmentävät, ovat julkisuuteen nousevat aiheet, näkemykset ja tulevaisuuskuvat usein synkeitä. Yksi tuoreen Yhteisöllistyvä media -tutkimuksen havainnoista oli, että tekijät ovat kriittisempiä arvioidessaan sekä lehtien laatua että tulevaisuutta kuin kuluttajat.

Kun tutkimus maaliskuun puolivälissä julkaistiin, synnytti se lehtiin ”Printti ei kuolekaan” -tyyppisiä otsikoita, sillä yli puolet kuluttajavastaajista arvioi viiden vuoden päästä edelleen lukevansa enemmän printtilehteä kuin digiversiota.

Myös mainonnan ammattilaisten vastauksissa digilukeminen painottui kuluttajien arvioita enemmän. 15/30 Researchin tekemään tutkimukseen vastasi tuhat kuluttajaa, noin 400 median tekijää ja hieman alle sata mainosalalla työskentelevää.

Tuloksista voi ajatella, että mainonnan ammattilaiset, mediassa työskentelevät ja lukijat elävät ainakin jonkin piirun eri ajassa.

Alan oma tulevaisuusdialogi pyörii voimakkaasti digitaalisen maailman ympärillä samaan aikaan kun iso osa suomalaisista viihtyy edelleen hyvin printin parissa.

15/30 Researchin edustaja kuvasi tutkimuksen julkistustilaisuudessa median tekijöiden arkea painekattilaksi, jossa höyryä lisäävät journalistien omat laatuvaatimukset, talouskehitys ja sen tuomat tehostamispyrkimykset.

Myös yleisön odotukset lisäävät painetta, mutta tämän tutkimuksen valossa voi arvioida, että ala on onnistunut palvelemaan yleisöään hyvin – miellettäköön sanomalehti sitten printiksi, digiksi tai molemmiksi.

Kuluttajat eivät ole niin isoin joukoin hylänneet printtiä kuin puheen ja julkisuuden määrän perusteella voisi arvioida. Päivän lehtipaketti toimii edelleen ja ammattilaisten tekemälle ja seulomalle sisällölle on kysyntää. Kuluttajille on lisäksi tarjolla hyviä digitaalisia sisältökonsepteja. Esimerkiksi tabletti- ja etenkin mobiilikäyttö rytmittää jo entistä useamman sanomalehtipäivää.

Sen sijaan että puhuttaisiin sanomalehden häviämisestä olisi realistisempaa keskittyä monimuotoiseen sanomalehteen. Esimerkiksi nyt esiin nostettu painetun lehden kyky tarjota rauhallinen, oma ja rentouttava hetki päivärytmissä on todellinen vahvuus. Vauhdissa mukana kulkee uutisnälkää ruokkiva mobiilipalvelu.

Kommentit