Sulje

Sanomalehdille viidennes verkkomainonnasta

mainonta

Mainonnan panostukset kääntyivät kasvuun viime vuonna.

Mediamainonta kasvoi ensimmäistä kertaa moneen vuoteen viime vuonna, selviää Kantar TNS:n tänään julkistetuista luvuista. Mainontaan käytettiin 1 168 miljoonaa euroa, mikä on 0,9 prosenttia edellisvuotta enemmän.

Sanomalehdet veivät viime vuonna viidenneksen verkkomainonnasta. Osuus kasvoi edellisvuodesta kaksi prosenttiyksikköä.

Lähes kolmannes verkkomainonnasta meni hakukonemainontaan (31 %), jonka osuus kuitenkin laski edellisvuodesta (34 %). Osuuttaan verkkomainonnasta kasvattivat sanomalehtien ohella sosiaalinen media (16 %) ja luokitellut verkkopalvelut (14 %).

Mainonta painetuissa sanomalehdissä väheni, mutta laskeva trendi on loiventunut. Koko mainoskakusta painetut sanomalehdet ottivat yhä paksuimman siivun: 29 prosenttia, mikä on hieman vähemmän kuin edellisvuonna (31 %).

Verkkomainonta, joka sisältää myös sanomalehtibrändien verkkomainonnan, kattaa kuitenkin jo lähes saman osuuden: 28 prosenttia. Määrä kasvoi edellisvuodesta kolme prosenttiyksikköä.

Lukujen julkistustilaisuudessa TNS Kantar kertoi myös mediankäytön siirtymisestä mobiiliin. Jo yli kolmannes (34 %) kuluttajista käyttää merkittävän osan mediasisällöistä kännykällään. Kasvu on hurjaa, sillä vielä vuonna 2014 osuus oli 21 prosenttia.

18–19-vuotiaista jopa 77 prosenttia käyttää runsaasti puhelintaan mediankulutukseen.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.

Kommentit