Sulje

Sanoman tulos parani: Osuus Suomen mainonnasta jo 28 prosenttia

tulos

Muu kuin printtimedia tuo jo 42 prosenttia Sanoman Suomen liikevaihdosta.

Sanoman Suomen-toimintojen tulos parani selvästi viime vuonna.

Operatiivinen liikevoitto moninkertaistui 49,5 miljoonaan euroon, kun se vielä edellisvuonna oli 13,0 miljoonaa. Liikevoittoprosentti oli 8,5.

Sanoma Media Finlandin orgaaninen eli ilman yritysostoja aikaansaatu liikevaihto kasvoi 0,7 prosenttia edellisvuodesta, mitä vauhditti mainosmyynnin kasvu etenkin televisiossa ja radiossa.

Kannattavuutta paransivat mainosmyynnin ohella kustannusinnovaatiot, joilla yhtiö viittaa säästöjä tuoviin rakenteiden ja prosessien uudistamiseen.

Tulostiedotteen mukaan vuoden lopussa Sanoma Media Finlandin entisestään kasvanut osuus mainonnan kokonaismarkkinasta Suomessa oli jo 28,0 prosenttia. Määrää voi suhteuttaa vertaamalla Kantar TNS:n viime viikolla julkaisemiin lukuihin: verkkomainonta kokonaisuutena kattoi viime vuonna 28 % Suomen mainoskakusta ja painetut sanomalehdet yhteensä 29 %.

Digisiirtymä etenee Sanomassa.

Suomen levikkimyynti pysyi vakaana. Sanomalehtien levikkimyynti laski kaksi prosenttia: tilausmyynti kasvoi kaksi prosenttia ja irtonumeromyynti laski 9 prosenttia. Vuoden 2016 lopulla levikkituotot olivat 43,0 prosenttia Sanoma Media Finlandin liikevaihdosta – niin kuin myös vuoden 2015 lopussa (43,1 %).

Digisiirtymä etenee Sanomassa. Muun kuin printtimedian myynnin osuus Sanoma Media Finlandin liikevaihdosta on jo 42 prosenttia, kun vastaava osuus vuoden 2015 lopussa oli 38 prosenttia. Digitaalinen liikevaihto Suomen toiminnoissa kasvoi viime vuonna 11,8 prosenttia, kun taas painetun median liikevaihto laski 5,1 prosenttia.

Sanoman henkilöstömäärä Suomessa oli viime vuonna keskimäärin kokoaikaiseksi muutettuna 1 797 eli 15 prosenttia vähemmän kuin edellisvuonna.

Tänä vuonna Sanoma odottaa liikevaihdon pysyvän vakaana ja liikevoittoprosentin noin kymmenessä.

Sanomalla meni hyvin myös koko konsernin tasolla. Se kaksinkertaisti operatiivisen liikevoittonsa 168 miljoonaan euroon vuonna 2016. Operatiivinen liikevoitto oli 10,2 prosenttia.

Kasvua oli myös vuoden viimeisellä neljänneksellä: yhtiö teki 1,4 miljoonaa euroa voittoa, kun se oli vastaavaan aikaan viime vuonna 8,4 miljoonaa miinuksella. Suurin osa tuottojen kasvusta tuli Hollannin printti- ja verkkotoiminnoista.

Koko vuoden liikevaihto kuitenkin supistui 4,5 prosenttia reiluun 1,6 miljardiin euroon.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.

Kommentit