Sulje

Tabloidiin siirtyvän Keskipohjanmaan Palola: Tulevaisuus on tilaustuloissa

tabloidi

Maakuntalehdessä selvitetään nyt tietokoneiden tuottamien urheilu-uutisten mahdollisuuksia.

Jo pitkään tabloidia harkinnut Keskipohjanmaa siirtyy tabloidiin ensi vuoden helmikuussa.

Lopullinen sysäys uudistukseen tuli, kun yhteistyölehdet Ilkka ja Pohjalainen ilmoittivat siirtyvänsä tabloidiin. Turun Sanomia lukuun ottamatta muut Lännen Median lehdet ovat tabloideja.

Asiaan ei liity draamaa: tabloidiuutisen jälkeen päätoimittaja Kauko Palola on saanut yhden puhelun, jonka voi tulkita selvästi negatiiviseksi palautteeksi. Lehden 100-vuotiskiertueella kerätyistä Keskipohjanmaa-muistoistakin noin joka kymmenenteen lukijat liittivät spontaanisti toiveen pienemmästä koosta.

Siirtymässä konsultoi useissa uudistuksissa mukana ollut visualisti Markus Frey.

Lehti uudistuu samalla laajasti.

– Haluamme korostaa korkean jalostusarvon sisältöä: analyyseja, artikkeleja ja tarinoita. Koetamme saada ne niin hyvin framille kuin se vain typografian keinoin on mahdollista, Palola summaa tavoitteita.

”Haluamme korostaa korkean jalostusarvon sisältöä: analyyseja, artikkeleja ja tarinoita.”

Hän näkee, että lehti on tulevaisuudessa entistä riippuvaisempi tilaustuloista eli lukijoista.

– Näen, että se, millä maakuntalehti elää, on nimenomaan paikallinen sisältö.

Keskipohjanmaan levikkikehitys on ollut laskeva mutta malitillisemmin kuin päivälehdissä yleensä. Siitä Palola kiittää osin jakelun laatua. Keski-Pohjanmaan Kirjapaino otti kolme vuotta sitten jakelun Itellalta omiin käsiinsä.

Tämän vuoden alussa lehti korotti tilaushintaa 10 prosenttia. Tästä huolimatta tilausperuutuksia, joiden syyksi ilmoitettiin raha, tuli tammi-helmikuussa vähemmän kuin edellisvuonna samaan aikaan.

Digipuolella Palola kertoo lehden kärsineen synnytystuskista.

Keskipohjanmaa oli ensimmäisten joukossa kokeilemassa mobiilijulkaisemista joitakin vuosia sitten. Vasta nyt digitaalinen tarjonta on Palolan mukaan saatu siihen kuntoon, että sitä aletaan todella markkinoida.

Lehden digitaalinen kärkituote on kovan maksumuurin takana oleva Keskipohjanmaa+. Se on responsiivinen digilehti, joka päivittyy kolmesti päivässä. Ensimmäinen erä seuraavan aamun lehden juttuja julkaistaan verkossa klo 18, seuraavan kerran palvelun sisältö päivittyy klo 22 ja vielä kerran puolen yön maissa.

Lehdellä on noin 400 maksavaa vain digilehden tilannutta asiakasta. Palolan mukaan määrä pitäisi tuplata vuosittain. Reilu neljännes printtitilaajista eli noin 5 800 lukijaa on aktivoinut digitunnuksensa.

”Ihmiset ovat kuitenkin yllättävän valmiita maksamaan sisällöstä.”

– Ihmiset ovat kuitenkin yllättävän valmiita maksamaan sisällöstä, Palola sanoo.

Keskipohjanmaalla on yhteinen maksuton uutisportaali KP24.fi saman konsernin 11 muun lehden kanssa.

Portaalin vetonaula on paikallinen kauppapaikka RegiOnline. Myös Keski-Pohjanmaan Kirjapainon urheiluseuroille erilaisia verkkopalveluita tarjoava Jopox on kasvanut ja muuttunut kannattavaksi tänä vuonna.

Nyt Jopoxille on kenties luvassa myös journalistista käyttöä. Keski-Pohjanmaan Kirjapaino on mukana hankkeessa, jossa alan yritykset tutkivat tietokoneiden tekemien uutisten mahdollisuutta.

Jopoxissa olisi valmiina algoritmien kaiveltavaksi urheiluseurojen syöttämiä ottelutilastoja.

– Laskemme sen olevan yksi tulevaisuuden kasvava liiketoimintamuoto, Palola sanoo.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.

Kommentit