Tilaa Uutiskirje!

Talentum suunnittelee Spotify-mallista verkkopalvelua

Ajankohtaiset

• Toimitusjohtaja Aarne Aktanin visiossa digistä tulee normi ja printin kustannuksia siirretään asiakkaille.

Suomessa ja Ruotsissa aikakauslehtiä sekä ammattikirjallisuutta julkaiseva Talentum perustaa kaikki sisältönsä kokoavan maksullisen verkkopalvelun.

Talentum Pro -työnimellä kulkeva palvelu julkaistaan ”kesälomiin mennessä”, jolloin se on käytettävissä kaikilla päätelaitteilla.

Uutta suomalaisessa lehtikustannuksessa on, että asiakas voi ostaa samasta käyttöliittymästä kuukausimaksulla lukuoikeuden noin viidentoista lehden lisäksi luultavasti myös kaikkiin Talentumin kirjoihin.

– Tällä hetkellä pohdimme, miten kirjoista maksetaan. Todennäköisesti kirjoihin jää kaksi rinnakkaista mallia; klassinen malli maksaa kirjakohtaisesti ja Spotifyn malli eli meidän kaikki kirjat olisivat kuukausimaksua vastaan aina käytössä, Talentumin toimitusjohtaja Aarne Aktan sanoo.

Hänen mukaansa kaiken sisällön samaan käyttöliittymään kokoava verkkopalvelu on luonteva kustantajalle, jonka sisällöt liittyvät toisiinsa, tässä tapauksessa ammatilliseen tietoon.

 

Ruotsalaislehdille markkinat

Aktan heittää, että kaiken Talentumin sisällön kattava kuukausitilaus voisi maksaa noin 60–70 euroa – joka tapauksessa selvästi enemmän kuin lehtien digitilaukset.

Vaikka koko paketin ostavista ”turbotimanttiasiakkaista” ei tulisi valtailmiö, palvelu kannustaa lehtien ristikkäistilauksiin ja mahdollistaa pienten tilaajaryhmien palvelemisen.

Esimerkiksi Talouselämän lukija saa tilaamansa lehden sisällöt ilmaiseksi myös digitaalisena. Ensi kertaa hänelle voidaan lisäksi tarjota kohtuullisin kustannuksin myös ruotsalaista talouslehteä Affärsvärldeniä.

– Aiemmin on esimerkiksi tullut todella kalliiksi toimittaa ruotsalaista Ny Teknik -lehteä suomalaisille insinööreille. Sama pätee Affärsvärldeniin. Suomessa on kuitenkin paljon ihmisiä, jotka ovat kiinnostuneita Ruotsin markkinasta, Aktan sanoo.

Myös ulkosuomalaisten asiakasryhmä kiinnostaa.

– Kun palvelu on kerran toimitettu hyvin, voimme suht kannattavasti palvella lisäryhmiä.

 

Printin kustannuksia kuluttajille

Kansainvälisissä seminaareissa lehtikustantajat puhuvat hallitusta siirtymästä printistä digitaalisiin sisältöihin. Digitaalisessa julkaisemisessa uudesta asiakkaasta syntyvät minimaaliset kustannukset selvästi kiihdyttävät myös Aarne Aktanin mielikuvitusta.

Hän nimeää yhdeksi Talentum Pron esikuvaksi Financial Timesin, joka on ”onnistunut kompensoimaan digitaalisella levikkituotolla sen mitä he menettävät printissä”.

Printistä tulee Aktanin visiossa luksushyödyke, jonka paino- ja jakelukustannuksia siirretään kuluttajalle. Perustilaus kohdistuu digisisältöihin ja printistä pitää maksaa erikseen.

– Tänä päivänä on paljon ihmisiä, jotka haluavat lukea sisältöjämme, mutta eivät he välttämättä lehteä kaipaa, Aktan sanoo.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast