Sulje

Turun Sanomat julkaisi kirjallisuuspalvelun – kiitosta sataa

kulttuuri

Eilen lanseerattu TS Kirja on ensimmäinen Turun Sanomien verkkopalvelun kokonaan maksullinen teemakokonaisuus.

– En muista saaneeni näin paljon palautetta Turun kulttuuripääkaupunkivuoden 2011 jälkeen – ja ihan pelkästään positiivista, Turun Sanomien kulttuurin ja lukemiston esimies Tuomo Karhu sanoo.

Turun Sanomat lanseerasi eilen keskiviikkona TS Kirjan, kokonaan maksullisen verkon sisältökokonaisuuden, joka keskittyy lukemiseen. Se on toistaiseksi ainoa vain tilaajille suunnattu teema TS.fi:ssä.

TS Kirja kokoaa kaikki Turun Sanomien kirjallisuussisällöt. Samalla se on myös lisäsatsaus kirjallisuuteen: palvelulle on nimetty oma tuottaja, Jaakko Mikkola, joka tekee sisältöjä uuteen palveluun.

Tärkeä osa ideaa ovat lukemiseen liittyvät tapahtumat, joita lehti alkaa järjestää yhteistyössä kumppaniensa kanssa. Verkossa nähdään näistä videoita ja livelähetyksiä. Verkon lisäsisältöä ovat myös muun muassa vain TS Kirjaan tehdyt juttusarjat ja printtijuttujen laajennukset.

Vaikka Karhun mukaan kirjallisuus on luonnostaan valtakunnallista, tarkoitus on ennen kaikkea koota Turun kirjallista elämää yhden konseptin alle.

– Tässä on monenlaisia mahdollisuuksia. Turun kirjallisuuskenttä on hyvin virkeä, ja tähän on tarkoitus saada kaikki mukaan, Tuomo Karhu sanoo.

Karhu on ollut laajasti yhteydessä kirjakauppoihin ja kustantamoihin. Yhteistyön muodoista ja mahdollisista tulevista ansaintamalleista neuvotellaan vielä.

Karhun mukaan yhteistyössä voitaisiin esimerkiksi järjestää kirjailijatapaamisia tai julkaista teos ennakkoon TS Kirjan yleisölle.

Myös Turun kaupunginkirjasto ja maakunnan muut kirjastot ovat mukana. Niiden työntekijät tekevät palvelussa kirjavinkkausta. Lukemista suosittelevat myös Turun Sanomien toimittajat eri osastoilta.

Johtotähtenä on lukemiseen kannustaminen. On aikamoinen huoli siitä, että varsinkin pojat lukevat yhä vähemmän. Myös kirjamyynti on mennyt alaspäin. Välillä tulee olo, että suomalaiset kirjoittavat enemmän kuin lukevat, vaikka lukeminen on kaiken a ja o, Karhu perustelee.

Yksi palvelun alullepanijoista on lukijamarkkinoinnin johtaja Tiina Okko. Onko kirjallisuussisällöissä siis kaupallista potentiaalia?

”Ajatus lisäsisällön tekemisestä verkkoon oli kummunnut monella eri osastolla. Itse ajattelin, että kulttuurilla on hyvä profiili.”

– Lukijatutkimuksista nousee tyytyväisyys kulttuuriosioon, Okko sanoo.

Ajatus lisäsisällön tekemisestä verkkoon oli kummunnut monella eri osastolla. Itse ajattelin, että kulttuurilla on hyvä profiili. Kulttuuriosasto taas koki, että juuri kirjasta voisi löytyä hyvä kärki.

Okon mukaan palvelun kaupallisena tavoitteena on sitouttaa ihmisiä digisisältöihin. Vastaavia kokonaisuuksia voi jatkossa tulla lisää muistakin teemoista.

TS Kirjaa ei voi ostaa erikseen, vaan se tulee osana esimerkiksi printin ja digin yhdistelmätilausta tai verkkotilausta, joka maksaa 7,90 euroa kuukaudessa.

Okon mukaan Turun Sanomilla on tällä hetkellä vajaa 30 000 digitilaajaa, joista valtaosa tilaa printin ja digin yhdistelmää.

> Tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje.

Kommentit