Tilaa Uutiskirje!

Uusi omistaja pohtisi yhteistyötä ja ilmestymispäiviä

Keskipohjanmaan Kirjapaino on ostamassa Pietarsaaren Sanomat.

Ajankohtaiset

Pietarsaaren Sanomien ostosta neuvotteleva Keskipohjanmaan Kirjapaino Oyj aikoo kaupan toteutuessa etsiä paikallislehdelle uutta toimintatapaa. Pohdintaan nostetaan toimitusjohtaja Vesa Pihlajamaan mukaan muun muassa lehden ilmestymistiheys.

– Jos kauppa toteutuu, mietimme nykyisen henkilökunnan kanssa, mitä mahdollisuuksia meillä on varmistaa kannattavuus jatkossa.

KPK:lla on ennestään Pietarsaaressa Keskipohjanmaa-lehden kaksihenkinen aluetoimitus. Onko sen kanssa tarkoitus tehdä yhteistyötä?

– Ilman muuta. Katsomme, miten sitä on järkevintä tehdä, Pihlajamaa sanoo.

HSS Median julkaiseman kolmipäiväisen lehden levikki on noin 2 000 kappaletta.

Vaikka lehti on levikiltään pieni, sillä on paljon peittojakeluita ja ilmoitusmyynnin taso on aika hyvä suhteessa levikkiin.

– Vaikka lehti on levikiltään pieni, sillä on paljon peittojakeluita ja ilmoitusmyynnin taso on aika hyvä suhteessa levikkiin, Pihlajamaa kertoo.

KPK ja HSS Media ilmoittivat tänään tehneensä aiesopimuksen Pietarsaaren Sanomat Oy:n liiketoiminnan ostosta.

HSS Median toimitusjohtajan Svante Wahlbeckin mukaan yhtiö pyrkii keskittämään toimintansa ydinosaamiseensa eli ruotsinkielisiin paikallisiin uutisiin Pohjanmaalla.

Pietarsaaren Sanomien julkaiseminen toi lisäkustannuksia, koska monet materiaalit, verkkosivut mukaan lukien, piti tehdä kahdella kielellä.

– Haluamme optimoida tehokkuuden konsernin sisällä. Yhden suomenkielisen lehden julkaiseminen ei istu kovin hyvin uuteen yt-neuvottelujen jälkeiseen organisaatiomalliimme, Wahlbeck sanoo.

Pihlajamaan mukaan KPK taas on kiinnostunut Pietarsaaren Sanomista juuri siksi, että kyseessä on suomenkielinen paikallislehti.

– Olemme niissä onnistuneet aika hyvin tähänkin asti.

Päätös kaupan toteutumisesta syntyy huhtikuussa.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast