Tilaa Uutiskirje!

Yhden asian verkkolehti menee syvälle

Näkökulmat

Kirjoittaja on dosentti ja tiedotusopin lehtori Tampereen yliopistossa.

On helppo arvata, että näinä aikoina julkaisu nimeltä Syria Deeply ei ole matkailulehti. Ebola Deeply kertoo sekin julkaisun teeman.

Vähän vaikeampi on hoksata, että Marshall Project keskittyy journalismissaan Yhdysvaltojen oikeusjärjestelmän seurantaan. Julkaisun nimi viittaa yhteen maan entisistä korkeimman oikeuden presidenteistä.

Nimikkeitä yhdistää se, että ne ovat kaikki melko tuoreita ja syntyneet verkkoon, tekijöinä ovat alan kokeneet ammattilaiset – ja julkaisut keskittyvät kukin yhteen aihepiiriin.

Marshall Project on tekijöidensä mukaan syntynyt paikkaamaan aukkoa, jonka valtamedia on jättänyt. Journalismissa ei julkaisun mukaan seurata riittävästi Yhdysvaltojen rikoslainsäädäntöä tai vankilalaitosta eikä ylipäänsä nosteta esille aihepiirin ongelmia. Uusi julkaisu lupaa tehdä aiheesta perusteellisia juttuja ja osoittaa korjaamista vaativia epäkohtia. Lisäksi se tarjoaa muista lähteistä koottuja uutiskoosteita omasta aihepiiristään.

Yhä useammin verkkoyleisö etsiytyy hakukoneiden ja sosiaalisen median kautta suoraan jotakin aihetta käsitteleviin juttuihin.

Syria Deeply on nimensä mukaisesti Syyrian kriisistä kertova julkaisu, joka tuottaa aiheestaan päivittäisuutisia mutta ennen kaikkea taustoittavia aineistoja.

Julkaisussa on juttuja, videoita, interaktiivisia karttoja ja podcasteja, jotka epäilemättä palvelevat sekä aiheesta kiinnostunutta suurta yleisöä että Syyrian tapahtumia seuraavia muiden välineiden toimituksia.

Ebola Deeplyn julkaisija on sama kuin Syria Deeplyn, yhtiö nimeltään News Deeply. Julkaisut ovat kuin sisaria ulkoasuaan ja rakennettaan myöten.

Ebola-aiheisen lehdenkin yksi keskeinen sisältö on kokoelma taustatietoa, ”ebola files”. Niiden avulla pääsee perehtymään esimerkiksi aiheesta tehtyihin tutkimusraportteihin ja saa selkoa aiheen erikoissanastosta. Tämänkin julkaisun anti on tuhti annos päivittäis- ja kestotietoutta aihetta seuraaville.

Uusien julkaisujen taustalla lienee sekin, että Yhdysvalloissa on valtamedian talousahdingon myötä vapaana ammattitaitoista journalismin työvoimaa.

Kohderyhmäjulkaisuja on toki ollut verkossakin aiemminkin. Uusimmat yritykset ovat kuitenkin syntyneet erityisen otolliseen aikaan. Yhä useammin verkkoyleisö etsiytyy hakukoneiden ja sosiaalisen median kautta suoraan jotakin aihetta käsitteleviin juttuihin ja yhä harvempi menee verkkolehden etusivulle katsastamaan, mitä tarjontaa mahtaisi olla. Aihekohtainen julkaisu voi hyvinkin löytää sijansa verkkoliikenteessä.

Uusien julkaisujen taustalla lienee sekin, että Yhdysvalloissa on valtamedian talousahdingon myötä vapaana ammattitaitoista journalismin työvoimaa. Samalla valtamedian kyky seurata tärkeitäkin aiheita on heikentynyt, kun väkeä on toimituksissa aiempaa vähemmän. Uusien julkaisujen tekijät käyttävät osaamistaan tehdäkseen sitä, mitä valtamedia ei tee kunnolla. Aiemmin esimerkiksi ProPublica on jo menestynyt tutkivan journalismin saralla.

Iso kysymys tietenkin on, ovatko uudet julkaisukonseptit taloudellisesti kestävällä pohjalla, kuten Gigaomissa kirjoittava Mathew Ingram huomauttaa. Rahoitusmallit ovat vaihtelevia, mutta keskeisiä tulolähteitä ovat lahjoitukset. Yhteistä on myös pyrkimys tehdä kumppanuussopimuksia valtamedian kanssa. ProPublica on onnistunut tässä hyvin, mutta uusimmat aihejulkaisut vasta aloittelevat tälläkin saralla.

 

Nuorille Twitter-postauksia ja politiikkaa

Espanjan El País pyrkii saamaan otetta nuorista lukijoistaan verkossa uudella Verne-sivustolla. Kyseessä on blogina toteutettu verkkolehden osasto, joka on suunnattu erityisesti mobiilivälineitä käyttäville nuorille. Verne poimii internetin sisällöistä kohderyhmää oletettavasti kiinnostavia aiheita ja tarjoilee niitä eteenpäin. Aihekirjo on laaja, aina kansainvälisestä politiikasta Twitterin uusimpiin postauksiin.

Uudistus on kiinnostanut yleisöä, sillä lokakuussa El País nousi maan suosituimmaksi verkkolehdeksi.

Verne-palvelu on osa El Paísin laajempaa uudistusta, jossa myllättiin niin verkkolehden ulkoasu kuin sisällötkin. Uusina osastoina lehteen tulivat esimerkiksi tieteeseen ja teknologiaan keskittyvä Materia ja katalaaninkielinen elpais.cat. Ainakin tuoreeltaan uudistus on kiinnostanut yleisöä, sillä lokakuussa El País nousi maan suosituimmaksi verkkolehdeksi, tosin niukasti. Yksittäisiä kävijöitä oli El Paísin sivustolla 8,6 miljoonaa, kun seuraavaksi suosituimmalla El Mundolla kävijöitä oli 8,4 miljoonaa.

 

Uutiset sadassa sekunnissa

Naapurimaassamme Västerbottens-Kuriren (VK) tavoittelee nuorta lukijakuntaa sillä oletuksella, ettei näillä ole aikaa uutisille. Niinpä VK aloitti vastikään kokeilun, jossa pääuutiset paketoidaan 100 sekunnissa luettavaksi annokseksi. Uutisten pikaruoka tarjoillaan iltapäivisin aina tiettyyn aikaan. VK:n mukaan satasen uutisiin sisällytetään neljästä viiteen aihetta. Tarkoitus ei lehden mukaan ole tyhmentää, sillä uutispätkistä pääsee klikkailemaan syvempiin juttuihin.

 

Ohjelma paljastaa tviittien luotettavuuden

Ainakin osaavimmat ja viitseliäimmät toimitukset kykenevät tätä nykyä seulomaan sosiaalisen median uutisaiheista jyvät akanoista, sen verran alkaa työkaluja olla tarjolla. Yksi uusimmista on Twitter Trail, joka esiteltiin äskettäin pidetyssä tietotekniikan ja journalismin rajapintoja käsitelleessä symposiumissa New Yorkissa. Ohjelman suunnittelijoiden mukaan Trail tuottaa vastaukset journalistin peruskysymyksiin tviittien luotettavuudesta, mutta tekee sen nopeammin kuin toimittaja käsipelillä.

Esimerkkinä käytettiin viestiä, jonka kuvassa oli tekstin mukaan Kanarian saarilla mereen pudonnut matkustajakone. Trail-tutkinta osoitti, että nopeasti laajalle levinnyt tviitti oli humpuukia. Kuvassa oli hinaaja.

Tarkistuksen lähtökohtana on alkuperäinen Twitter-viesti, ja annettuihin avainsanoihin perustuen Trail muun muassa jäljittää sen edelleenlähetykset ja viestien frekvenssin aikajanalla sekä havainnollistaa viestiavaruutta visualisoinnilla. Esimerkkinä käytettiin viestiä, jonka kuvassa oli tekstin mukaan Kanarian saarilla mereen pudonnut matkustajakone. Trail-tutkinta osoitti, että nopeasti laajalle levinnyt tviitti oli humpuukia. Kuvassa oli hinaaja.

Lisää aiheesta

Uusin lehti

Tilaa uutiskirje

Varmista, että pysyt kärryillä, ja tilaa Suomen Lehdistön uutiskirje. Viikoittaisessa kirjeessä kerromme media-alan uusista kokeiluista, hyvistä käytännöistä, ilmiöistä ja sen, missä nyt mennään.

Podcast